٣١‏/٠١‏/٢٠٠٨

أول تاج ليا

صورة تذكارية لصاحب الجلالة الزعيم محمد الجوهري حاملا تاج الصباغ الماسي
ملك ميت غمر والسودان والكونغو الدكتاتورية وزيمبابوي وأنجولا وتنزانيا



قراء مدونتي الكرام أنا سعيد جدا سعيد خالص سعيد بغبااااااء سعيد بدرجة تغيظ
جالي تاج من أحمد الصباغ خال المخاليل مش عارف ياربي أعيط ولا أزعرط في ناس لسه فاكراني لا مش ممكن هههههههههه طبعا بما ان دا أول تاج يجيلي فلازم أحبشله شوية اجابات متينة ولا ايه؟؟والآن مع التاج:



1
هل توافق على حزف خانة الديانة من البطاقة الشخصية ؟

طبعا لأ يا عم الحاج الديانه مسلم ولن اتزعزع عن موقفي ومش هنمسحها أبدا . وبعدين نمسحها ليه ؟؟ دي حاجه غريبه جدا ههههه قال نمسحها قال.


2
ما رأيك فى المثليين ؟ هل هى حرية شخصية ؟ هل توافق على الإعتراف بالمثليين ؟ هل لديك أصدقاء من المثليين ؟

بالنسبة للمثليين -زي ما شرحتلي يا حاج أحمد- اللي هما الشواذ جنسيا رأيي فيهم انهم ولاد كلب ماتربوش ولا عندهم دين ولا حتي حياء.من ناحية حرية شخصية طبعا لأاااااا حرية شخصية ازاي يعني ؟؟!!؟؟ دي حاجة ضد الطبيعة والفطرة وضد قوانين الكون وبعدين قوم لوط أهلكوا لأن رجالهم اكتفوا ببعضهم ومارسوا اللواط ونساؤهم اكتفوا ببعضهن ومارسوا السحاق فحق عليهم القول فدمرهم ربهم تدميرا. وكمان في حديث عن النبي صلي الله عليه وسلم فيما معناه أنه أمر الناس بقتل الفاعل والمفعول لأن كلاهما لايستطيع الاستغناء عنها بعدما فعلها لأول مرة. طبعا طبعا لا أوافق اطلاااااقا علي الاعتراف بهؤلاء الرعاع . الحمد لله الظاهر والذي أراه ان كل أصدقائي وأصحابي والبنات اللي أعرفهم سواء قرايبي أو غير ذلك مثاليين وليسوا مثليين هذا عن الظاهرغير ذلك الله أعلي وأعلم وتحياتي ياأحمد بك علي هذا السؤال الجريء.

3
هل تعتقد بوجود إضطهاد للمسيحين فى مصر ؟


هههههههههههه حلوه دي . اضطهاد مين يا عم. أنا قاعد في بلد فيها حوالي خمس بيوت مسيحيين والبلد كلها مسلمين أهل البلد بيعاملوهم أحسن ما بيعاملوا بعض علي فكره ممكن من لهجتي يبان اني بفرق لكن والله لا المسلمين والمسيحيين في مصر طول عمرهم كيان واحد ومحدش يقدر يهزه والاسلام اللي أمر بكده " لكــــم دينكم ولي دين" وبعدين الدين لله والوطن للجميع دا عن المسيحيين بس أنا بكره اليهود . لكن من ناحية في اضطهاد ليهم في مصر لا أظن بل علي العكس الحكومة مدياهم حقهم كويس جدا وبخاصة أمن الدولة هههههههه يعني ما فيش أي اضطهاد اطلاقا لأن مافيش عداء أصلا واللي بيحاول يزرع العداء بينا هو اللي زرع العداء بين المسلمين السنة والشيعة في العراق وفي فلسطين لحد ما دمروا بعض وهو بيمدهم بالأسلحه ويقعد يتفرج لحد ما يموتوا بعض ويدخل بقا يموت الباقي من المقاومة فيهم أظن مفهوم لكن اللي بيحاول يزرع العداء دا في مصر هيفشل مش لأننا أقوياء لا لأننا فاهمينه أظن واضح؟؟!!؟؟ وعاش الهلال يحتضن الصليب برغم اختلاف الدين الا أن ربنا جميعا واحد ومصرنا ستظل واحدة............ سقفة كبيرة للجوهري شكرا شكرا يا شعبي العزيز ههههههههههههههه .

4
من هو الشخص الذى تختارة لرئاسة مصر ؟


ماليش دعوة يا عم بس زمان كنت بقول كمال الجنزوري دلوقتي ماليش دعوة أهم حاجه يبقا واحد بيحب البلد دي وعايزها تعلي أنا والله بحب الرئيس مبارك وبجد أنا ضد كل اللي ضده لأنه والله كويس بس احنا اللي مابيعجبناش العجب احنا 80 مليون ازاي مطلوب من الريس ان كلنا نكون أغنياء واحنا قاعدين ؟؟؟!!؟؟ لازم نشتغل "ان السماء لاتمطر ذهبا ولا فضة" هيطلعلي واحد يقولي حوار قناة السويس والـ 50 دولار لكل فرد مش هرد عليه لأن دماغي بتوجعني من المواويل دي وفي الآخر لاحل ولا جديد يبقا السكوت أحسن حاجة واللي مش عاجبه عنده البحر المتوسط في شمال خريطة مصر هههههههههه ولو مالح يقضيها من البحر الأحمر اللي في الشرق ملوحته أقل شوية مش عاجبه عنده النيل في النص ومن الشمال لحـــــــــــــــد السودان واللي مش عاجبه بعد كده ربنا يتولاه بقا هنعملوا ايه.

5

أذا قمت بتأسيس حزب سياسى .. من هم الأشخاص الذين ستقوم بضمهم فى الحزب ليشاركوك فى حكم مصر حال فوزك فى الإنتخابات ؟ هل توافق على مشاركة كل من : الإخوان المسلمين - الأقباط فى الحكم ؟


والله أنا مبحبش أفترض حاجة مش هعملها لكن نفترض ودااا فرض اني عملت حزب الجوهري مثلا- مثلا يعني - ونجحت في الانتخابات هلم الناس وأشوف الأحق فيهم واللي أفكاره بناءة وفعلا عايز يطور البلد دي وأحطه ويا يكون حزب شغال بجد يا قلته أحسن مش ناقصة وش. من ناحية المسلمين والأقباط هوافق ان أي حد مصري عنده أفكار بناءة يدخل سواء كان مسلم أيا كان اخوان ولا لأ أو مسيحي لكـــــــ خلي بالك ــــــن مش هخليه يفرض سيطرة ويحاول يخلي سياسة الاخوان أو الأقباط هي اللي تسود دا حزب يعمل من أجل مصر مش من أجل الاخوان أو الاقباط يارب يوصل مفهومي للناس. طبعا دا لووووووو.


6
فى رأيك الشخصى .. ما هى أفضل مدونة على بلوجر قمت بزيارتها ؟


كأفكار بتعجبني مدونة أدهم الشهابي الواد ده بحبه جدا دماغه بتعجبني
كظرافه وخفة دم يبقا طبعا الزعيم أشرف صاحب مدونة أخف دم ما أعرفوش لكن حبيت مدونته
كأنوثة وبنت متمردة وصاحبة أفكار لذيذة لميس خاطر صاحبة مدونة سحاب
من ناحية الشعر في د. محمود فرج وفي محمود سليمان أبو العزم
وفي طبعا غيرهم كتيررررررر ما أعرفهمش أو ما اخدش بالي منهم وفي ناس ممتازة زيك يا صباغ مش ناسيهم بس أنا بقول الأفضل - ودي وجهات نظر- بالنسبة لي .


7
للذكور فقط : أيهما تفضل كزوجة .. إمراءه عاملة ، أم ربة منزل ؟
للإناث فقط : هل توافقين على الزواج من رجل مطلق ؟


الحمد لله أنا رجل ... ذكر يعني ههههه كده هستنفي السؤال التاني شوفتوا الذكاء ههههههه من الناحية دي أنا أفضل وأتمني ربة منزل أيا كانت مؤهلاتها لكن لو حابه تشتغل لا مانع لكن في مواعيد للعمل وشرط أساسي لايطغي عملها علي حقوقي كزوج وحقوقها تجاه الأولاد ان شاء الله . بس خلاص.


8
اذا تزوجت وأنجبت ولدين وبنتين .. أى الأسماء تحب أن تسمى ؟


ان شاء الله يعني
هسميهم يا سيدي

Osama - Dina
Ragy - Ramaj

ولو جبت بنت كمان هسميها
Meral
بس كده هنعوز مجهود خرافي ههههههههههههههههههه.


9
هل تعتقد أن توريث الحكم فى مصر . . سيتم فعلا أم لا ؟

هذا في علم الغيب لكن لا أظن مش عارف ليه حاسس ان التمانين مليون الا 200 ألف هيضايقوا وهيعملوا بلاوي عالموضوع ده لكن الله أعلي وأعلم.

10
فى رأيك الشخصى : ماهو أفضل إنجاز لحكومة مبارك ؟ وما هو أسوأ عمل قامت به ؟



ههههههههههههههه الكباااااااااااري وبخاصة كوبري سته أكتوبر اللي بحبه بغباء وبدرجة تغيظ دا عن أفضل الانجازات.
أسوء عمل غربلة الراجل بتاع بورسعيد وماليش دعوة الحكومة وربنا ايـــــــــــشـشـشـشـــطة وزي الفل.
ودا كان التاج بتاع أحمد أفندي الصباغ اللي اتدبست فيه وعقبال ما تدبسوا زيي وكل سنه وانتوا بردانين .

٢٦‏/٠١‏/٢٠٠٨

ابتسامة صباحية بس مش صباحية قوي



زوار مدونتي الكرام السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ، أتناول اليوم موقفا مضحكا حدث اليوم . كما أشرت في البوست السابق أن الجو بارد اليومين دولا ومطر غزير وبتاع بيتهيألي ملاحظين الحكاية دي واللي مش واخد باله........ ربنا يتولاه بقا هنعملوا ايه المهم امبارح الدنيا شتيت أكتر من المرة اللي فاتت لدرجة اني كنت ناوي أنزل الزقازيق وكسلت صراحة بسبب الوحلة اللي في الشوارع فقلت أأجز . كانت بتشتي بالليل فنمت بقا في البرد ده ويا سلاااااام علي النوم في البرد نمت بقا وقعدت أغني والناس في عز البرد بتجري تستخبي وانا كنت بجري واخبي نفسي تحت البطانية وأخدت أغط في سبات عميق .. عميق عميق يعني مش أي كلام ، فجأه وأنا نايم لقيت ميكروفون الصبح كده -بس مش الصبح قوي يعني الصبح الساعه اتنـــ2ــــين الضهر كده- راجل ورانا اسمه عم الشوربجي دا كل اللي اعرفه عنه معلق ميكروفــون مــزعج فوق السطوح بتاعتهم لما حد بيحتاج ينادي علي عيل تايه ولا فــرخـة ضـايعه ولابتاع بيروحوله ، لقيته الصبح فتح المايك وشغااااال وده نص- بفتح النون وليس بضمها - اللي قاله بس كان نفسـي في ام بي ثري ساعتها علشان أسجله وتشوفوا اللي بعانيه كل لما فـرخـة ولا عيل صغير ولا أي هباب يضيع ، الراجـل زعلان ان الميه قاطعة والدنيا شاتيه كتير فأخذ المايك وأخد يصيح قائلا " ياناااااس ايه القرف ده دا عيشه تجنن وتقرف بقا تبقا الدنيا شاتية بالطريقه دي والناس غرقانة في المية والمية قاطعة ياناس ارحمونا والله ما عندكو دم مش عارف صراحه أقولكم ايه" وقال طبعا كلام تاني وكله شتيمة نفسي أعرف كان بيكلم مين طبعا انا كنت نايم أغط في سبات عميق زي ما قلتلكم -حلوة أغط دي- بس طبعا اللحن الممتع بتاع عم الشوربجي صحاني فابتسمت ابتسامة بلهاء تتسع لما بين ميت غمر والزقازيق وأخذت أبرطم برطمة- دا مفعول مطلق من فعل برطم، يبرطم - ونزلت لماما لسه هقولها ايه رأيك لقيت اللي بتقولي ايه دا هو الشوربجي صحاك بركه يا جامع خلاص لما أعوز أصحيك هروح للشوربجي أقوله عندي فرخة ضايعة وأخليه ينادي بدل ما بتوجع قلبي علي ما تصحي طبعا مت علي نفسي من الضحك ... وانتهي المشهد أشكركم علي صبركم علي قراءة الموضوع .


والآن أترككم مع هذه الصور وأتمني أن تحوز علي اعجابكم.


حتي الحمير ياربي مش عاجبها البني آدمين


حمام .. حمام يعني مش أي كلام

تحياتي للجميع،

دمتم بسلام ودامت ابتساماتكم.
د.محمــد الجـــــــــوهـــــــــري
ملك ميت غمر والسودان والكونغو الدكتاتورية وزيمبابوي وأنجولا وقريبا تنزانيا .

٢٢‏/٠١‏/٢٠٠٨

وداعا أيتها الغـــــــــــــــادرة


تخيلت أني لم أحبها .. فقلت في نفسي البعد عنها شيء عادي .. لكن عندما رأيتها .. أدمعت عيناي .. حقا والله أدمعت عيناي .. مـع كـون دمـوعي عزيزة .. علمت أني فعلا أحببتها .. قلت لنفسي انساها .. لكن عندما رأيت عيناها باسمة لــه .. علمت أنها لـم تحبني .. فعلمت أنني ضعت في وهم كبير .. واليوم وفـي هذه الليلة الباردة والظلام الدامس وهذا المطر الغزير الذي لم أر بقوته في حياتي لكأن هذا المطر هو صوت آهات قلبي التي تنادي بالحسرة كلا بل تصيح بالبكاء تصيح بالبكاء نعم تصيح بالبكاء قررت باسم هذي الدموع باسم قلبي المنفطر وباسم ابتسامتها له وباسم ذكريات نظراتها الكاذبة لـي وباسم الوعود التي لطالما تمنيت أن أحققها لها مع نفسي أن أنساها حقا هذه المرة نعم سأنساها حتي ولو مزقت قلبي بيدي حتي ولو مت ثمنا لذلك سأنساها ولن أعيش علي ذكراها .. أحببتها نعم أحببتها ..فمن منا لم يصدم في حيـاته قـط .. وسأخلع صورتها من قلب عيني .. ســأمح نـظـراتها من ذاكرتي .. نعم سـأنساها ..أعلـم ان الأمر ليس سهلا .. ليس سهلا ولكن سأنساها .. وسأكون أنا الأفضل وأقول لها مع كـونك كـاذبة في نظـراتك ومشـاعرك الا أنني أتمني لكي السعادة كونك من علمني أن لي قلبا سيدق ثانية بعدما حطمتيه.. سيأتي من يلملم تلك الشظايا الباقية ويـرمم البقايا البالية ليدق معه قلبي ثانية وتلك المرة ستكون صادقة نعم صادقة..ولن ينخدع قلبي مجددا.. وداعا أيتها المشاعر الزائفة تذكري هذي الليلة الباردة وهذا المطر الغزير واشهدي علي لن أعود أحبها تلك الغادرة.

١١‏/٠١‏/٢٠٠٨

قيمونا .. تكسبونا ..تثبتونا ..هتخسرونا..وغلاوة النبي ما تكسفونا


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


أعزائي زوار مدونتي الكرام مرحبا بكم من جديد


هذا ليس موضوع جديد


بل هو استعطاف -كما قلت للزعيم أحمد الصباغ خال المخاليل- للناس عشان يقيموا المدونة عشان أشوف حوار المقلة هيستقر علي ايه

ههههههههههه يعني أعرف هجيب اللب منين وأظبط ناس يزرعو بطيخ وكوسا وسوداني وكدا يعني هههههههههه

مستني التقييم

تحياتي

ودمتم بسلام

د. محمد الجوهري

ملك ميت غمر والسودان والكونغو الدكتاتورية وزيمبابوي وأنجولا


٠٢‏/٠١‏/٢٠٠٨

أول ابتسامات ألفين وتمانية




صباح الفل أو مساء الخيرات حسب ما بتقرا سيادتك سواء صبح أو ليل ماعادتش تفرق سينا من سونيا مش حدوتة بقا كل شويه هنقول هابي نيو يير.والآن مع أول ابتسامة لي في ألفين وتمانية الصبح صحيت من النوم - زي كل البشر عادي يعني- لقيت اذاعة الشرق الأوسط شغالة بتقول اس ام اس علي 4411 طبعا ولا عبرتهم لأن وقتي مش ملكي انتو عارفين أنا كل وقتي ملك الشعب والمواطنين ما ينفعش يضيع في الهطل والخرف ده فلبست بسرعة بسرعة وجرررري رحت خارج ركبت الميكروباص وطبعا الميكروباص مشي -عادي يعني دا الطبيعي بتاعو- فلما مشي واحد صاحبي كان جنبي قاللي هابي نيو يير -قلت في نفسي اصطبحنا أخلص من الشرق الأوسط وأربعه وأربعين حداشر تطلعلي- قولتله كل نيو يير وانتا طيب قاللي أقولك نكتة قولتله قول يا سيدي احنا في أول السنة وعيب أرفضلك طلب من أولها قاللي مرة واحد غبي قوي صاحبه كل ما يقابله يقوله يا غبي الناس تضحك عليه في يوم قال لما ييجي يقولي يا غبي هقوله أنا مسميش غبي اسمي سمكة وفعلا الأخ ده قابله قالو ازيك يا غبي قاله ما اسميش غبي قاله أومال ايه ؟؟ قاله اسمي سمكة قاله طيب بتعرف تعوم يا سمكة قاللو لأ قاله تبقاااا غبي هههههههههه أنا سمعتها ومش عارف ايه اللي حصل هيستيريا ضحك مالهاش حل هههههههههههههه خلصت منه دخلت الكلية قابلت عم صابر الراجل الطيب اللي في حرس الجامعة فبقوله هابي نيو يير يا عم صابر رد عليا قائلا وانتا بالصحة والسلامة هههههههههههههه حلوة دي ههههههههههه هو رد عادي بس مش عارف ليه عجبني هو في حد مش طبيعي يـ أنا يـ أنا . الواحد بين الفينة والفينة بيقابل مواقف ... بيبقا عايز يلف ويرجع هههههه علي رأي المثل اتسحلب واجري يا رمان وتعالي علي حجري يا رمان. معلش استحملوني
أدام الله ابتساماتكم
وكل عام وانتو بألف خير
دمتم بسلام دوما

تحياتي
د. محمد الجوهري
ملك ميت غمر والسودان والكونغو الدكتاتورية وزيمبابوي وأنجولا .