٢٤‏/٠٤‏/٢٠٠٩

مدونة الجوهري.. غير متاحة حاليا رجاء أعد الزيارة لاحقاً .. تيييت تيييت تيييت

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
زوار المدونة الأعزاء
آسف جدا
مش هقدر أتابع المدونة اليومين دول
نظراً لظروف خارجة عن إرادتي
بس إن شاء الله هحاول أرجع على قد ما أقدر
ربنا يسهل
أتمنى ما تنسونيش
ومحدش يزعل مني
تحياتي للجميع

٠٣‏/٠٤‏/٢٠٠٩

يتمسكنوا.. لحد ما يتمكنوا

زوارالمدونة الأعزاء .. مرحباً بكم من جديد..
معلش إتأخرت شوية في كتابة البوست بس رجاءً إلتمسوا لي العذر..
أتحدث اليوم عن نصف المجتمع .. واللي بتولد النص التاني ..
أتحدث اليوم عن المرأة .. بوضوح وبصراحة ومن غير لف ولا دوران..
طبعاً مقولة المرأة نصف المجتمع وتلد النصف الآخر بتحسسك إن الرجالة إييييه مالهمش أي فــايدة..
أنا هدخل في التفاصيل علطوووول..
طبعاً زماااااان - أيام الجاهلية - كان الرجل عندما يُقال له رُزقت بأنثى ، يسود وجهه ويجيب الفاس آه وربنا ويحفر حفرة ويدفنها صاحية وهو ما يُسمى بـ وأد الإناث..
وطبعاً جاء الإسلام وحرم ذلك تحريماً تاماً لا جدال فيه وأوضح أن من قتل نفساً بغير ذنب مثله كمثل من قتل الناس جميعاً ومن أحياها كمن أحيا الناس جميعاً..
وطبعاً نالت النساء أبسط حقوقهن وهي الحياة.. بل وكُرّمت النساء في عهد الرسول -صلى الله عليه وسلم- فكن يعملن في مجالات تضميد الجرحى في المعارك .. ولكن كان دوماً دورهم الأساسي هو البيت. وكان لهن الحق في طلب العلم ففي السنة طلب العلم فريضة على كل مسلم ومسلمة..
وكان دوماً للرجل السيادة في بيته.. ويبدو ذلك جلياً في عصر سي السيد -الله يرحمه- هههههههههه كان حمش مكانتش أمينة ولا ولادها يستجروا يقولوا له نص كلمه -ليس هذا موضوعنا- وكانت النساء للمنزل وفقط..
ومع ظهور قاسم أمين ظهر تحرير المرأة.. آه مش كفاية بقا إنها تبقى في بيتها.. لا يا عمي تخرج وتشتغل وتشارك .. المرأة نصف المجتمع.. وبتولد النص التاني.. لازم تخرج و تشتغل..
وتحررت المرأة وبقت بسم الله ماشاء الله تخرج وتشتغل وتتفسح وتركب عربيات-فين أيااااام الوأد؟؟ هههههههههههههه-
وتقلدت المرأة مناصب عديدة.. فصارت مدرِّسة ومهندِّسة وطبيبة وصحفية ومحامية ومش بس كدا إزاي يا عمنا !! مزيداً من الحرية للمرأة.. فعملت بالوظائف التالية:
قاضــية (لا هيا ضربة قاضية):
رغم أن المرأة سُمح لها بتولي العديد من المناصب منذ عشرات السنين إلا أنه كان محظور عليها تولي مناصب قضائية، وذلك لأنهن يحكمن بالهوى ومن الصعب أن تجد إمرأه تحكم العقل قبل العاطفة بنسبة مئة بالمئة.. إلى أن جاء عام 2003 ، وتم تعيين المحامية تهاني الجبالي كأول إمرأة تعمل بالقضاء في مصر.. وطبعاً ماسورة قاضيات ضربت .. وتبعها عشرات القاضيات .. وعمار يا مصر.
ودي صورة مدام تهاني الجبالي أول قاضية بالصلاةُ على النبي

شايف يابني التمكن.. قاعدة زي الوحش بالصلاةُ على النبي

عضوة بمجلس الشعب:
نالت المرأه حقها في أن ترشح نفسها بالدوائر الإنتخابية.. وتصبح عضوة بمجلس الشعب.. عاااادي يعني.. آه البلد دي ما فيهاش رجالة بس..
ومش بس محلياً لا والله دا عالمياً كمان.. إذ قامت السيدة فريال المصري السعودية الجنسية بترشيح نفسها في الإنتخابات الأمريكية التشريعية ممثلةً عن الحزن- عفواً الحزب- الديمقراطي لشغل مقعد-كرسي يعني- في المجلس التشريعي لولاية فنتورا... واللي بتقصر تنورة.. بتشاغلها عيون الشااااب هيييييييييه تبقا بحالة مغرورة -عفواً الكي بورد عندي بتهيس- ومش بس ولاية فنتورا بل وجزء من ولاية لوس أنجلوس -حتة زوغننة مش كبيرة- ويقال أنها أول سيدة من أصل عربي تشغل ذاك المنصب آه وربنا.
وآآآآدي صورتها-يختشششي عثل-
ســــــفيرة:
أعلن البيت الأبيض تسمية الرئيس الأمريكي جورج بوش "مارجريت سكوبى" لتكون سفيرًا للولايات المتحدة بالقاهرة، وهي بذلك تكون أول سيدة تشغل هذا المنصب في مصر، منذ أن استؤنفت العلاقات بين واشنطن والقاهرة في مارس 1974 بعد عدة سنوات من القطيعة التي بدأت مع حرب يونيو1967 وياريتها داااامت.
وآدي صورة لـ مارجريت سكوبي هانم بس مش عثل زي فريال
وزيــــــــــــــرة:
كانت أول إمرأة في العالم العربي تتقلد منصب وزيرة هي العراقية .. نزيهة الدليمي وطبعاً ازاي مصر ما يبقاش فيها وزيرة هيا كمان قامت تقلدت حكمت أبوزيد منصب أول وزيرة مصرية وثاني وزيرة بالعالم العربي بعد نزيهة هانم.. وطبعاً كالعادة ماسورة وزيرات ضربت في مصر .. الجدير بالذكر أنه تم تعيين السيدة حكمت أبو زيد منصب وزيرة الدولة للشئون الإجتماعية في عهد الراحل العظيم: جمـــال عبدالناصر وكان وراء تعيينها الصحفي مصطفى أمين والذي يحكي عن ذلك قصة طريفة سأسردها على لسانه بإختصار:
ذات مرة كنت أجلس مع الرئيس جمـال عبدالناصر، فأخبرته بإقتراحي بتعيين وزيرة في الحكومة المصرية، وناقشني في الفكرة واقتنع بها تماماً - ليه بس كدا يا جمال تزعلني منك؟؟ - وفجأة دخل عبدالحكيم عامر فطلب عبدالناصر مني أن أشرح له إقتراحي، وحينما أخبرته باقتراحي قفز فجأة من فوق مقعده-الكرسي بتاعه يعني- قائلاً "عليا الطلاق بالتلاتة... لو دخلت الوزارة واحدة ست لـ هقدم استقالتي" - وربنا راااجل يا عبدالحكيم .. الله يرحمك -. ومرت مدة ولم أرَ صداً لإقتراحي حتى جاء عام 1960 واتصل عبدالناصر بي وذكّرني بالموقف واعتراض عبدالحكيم عامر وذكر لي أن هناك تعديلاً وزارياً وأن عبدالحكيم عامر سيخرج من الوزارة وطلب مني أن أبحث في أرشيف أخبار اليوم عن أنشط وأهم عشر سيدات ليختار من بينهن أول وزيرة في تاريخ مصر المعاصر-معاصر القصب!! ليييه بس كدا يا عبدالناصر!! دانا بحبك ههههههه- واهتممت بالموضوع وبحثت في الأرشيف وقدمت له قائمة بعشرة سيدات أتذكر منهن أمينة السعيد وكريمة السعيد ومفيدة عبد الرحمن وحكمت أبو زيد.. وكانت رقم عشرة في القائمة. وأمام كل إسم ملخص عنه وصورة صاحبته. وقد كان عبدالناصر يعرف نشاط السيدة حكمت أبوزيد. ولم يحدثني عبدالناصر عن ذلك وفوجئت بعدها بفترة بتعديل وزاري وتعيين السيدة حكمت أبوزيد كأول وزيرة مصرية.
أنا كل الحوار دا مش عاجبني إلا عبد الحكيم عامر- الله يرحمه- وربنا باشا ههههههههه وطبعاً الستات هيقولوا انتحر بسبب غضبنا عليه هقولهم لااااء حالة نفسية أله.
وطبعاً عالمياً ماسورة الوزيرات اتفتحت فنجد كونداليزا رايس الغنية عن التعريف .. تتقلد منصب مستشارة الأمن القومي للرئيس المضروب بالجزم بوش وبذلك تكون أول وليه تتولى منصب وزيرة الدفاع- شوف يا أخي وليه ومدوخة العالم - هيا أي نعم مش ولية أوي بس ربنا يخلي لينا أحمد عيد أخد حقنا في فيلم ليلة سقوط بغداد وأكد إن مصر لسه فيها رجالة-وهو دا اللي فالحين فيه-.
وآدي صورة كونداليزا رايس
ومش بس وزيرة لأ المزيد من الحرية .. في أيسلند تولت السيدة جوانا سيجورداردوتير-يرحمكم الله- منصب رئيسة الوزراء.. الحمد لله عندنا الطووووول مغطي عالمنصب دا.
وآدي صورتها-يا وليه روحي موتي ولا تموت ليه جت عليها ما اللي بالي بالك قافش فيها-
طايب يا جماعة خلينا نقول المناصب اللي فوق عادي ممكن .. الستات دول في المدن بقا والتقدم وكدا .. خلينا نشوف القرى..
رئيسة وحدة محلية:
إختار محافظ قنا اللواء مجدي أيوب السيدة "فاطمة مصطفى مدني" رئيساً للوحدة المحلية بقرية " توماس وعافية "- ههههههه دا حتى اسم القرية حلو ههههه بالشفا - بمركز إسنا التابع للمحافظة ( 700كيلو متر جنوب القاهرة ) لتصبح بذلك أول سيدة تشغل هذا المنصب بمحافظات جنوب الصعيد - حتى الصعيد خلااااص يانهار أبياااااااااض فين أيام ما كانت الولية لو خرجت من البيت تنطخ بالبوندجه؟؟ الله يرحمك يا خط الصعيد-.
واللذيذ بقا..
أول عمدة ست -عمداية يعني ..يا حلاوة يا ولاااد-:
إيفا هابيل كيرلس... أول عمدة ست في الصعيد ومش في الصعيد بس دا في الشرق الأوسط كله .. آه وربنا.
وآدي صورة مدام إيفا بالصبّار والأفندي رايح يبصم إنه موافق.

اللذيذ إن إيفا كانت في برنامج والبرنامج عمل استطلاع سريع لآراء الناس فجابوا ست وسألوها إيه رأيك في تعيين السيدة إيفا عمدة؟؟ ردت وقالت والله أنا مبسوطة جداً وبجد تستحقها وجديرة بيها وأنا نفسي أبقا زيها ولو حتى أتعين غفير جنبها.. وعلى الله ما أصحاش ألاقيهم عينوا واحدة ست عمداية عندنا في البلد وربنا تبقا كارثة.


وآخر واحدة بقا دي اللي حدوتة هيا من الشرقية من مركز القنايات وفي بلد واحد صاحبي اسمه د.خالد الشحات قريت الخبر لما نزل في الأخبار ولقيت أخينا بيبص في الأرض فبقوله إرفع رأسك فأنت من القنايات...ههههههه وربنا ما هحضر كتب كتابك ليييييه؟؟
علشان المأذونة واحدة ست.. تخيلوا
طبعاً الموضوع معروف من فترة بس أنا كنت عارفة من أول ما انتشر ولكن موضوع التدوينة ما جاش في دماغي الا دلوقتي...
ودي صورة أول مأذونة بمصر والشرق الأوسط-وعمار يا شرقية وعمار يا مصر-
بس بأمانة شلها متمكنة في كتابة عقود الزواج

وطبعاً بقت نجمة في ثواني هههههههههههههههه


بصراحة ما عادش ناقص الا ان الرجالة تولد وترضّع آه وربنا هههههههههههههه
في رأيي الست مالهاش غير بيتها.. تتعلم آه بس علشان تكون أم متعلمة .. دا رأيي وأنا حر فيه..
آسف على طول الموضوع بس والله لو في مجال ممكن أطول قد كدا 10 مرات.

دمتم سالمين،
د.محمــد الجـــوهري