١٩‏/٠٩‏/٢٠٠٧

وأنا في ليبيا

سلامو عليكم ازيكم يا شباب؟؟ وحشتوني جدا والله العظيم 3 . النهارده بقا هتكلم عن بعض الذكريات الخاصة بي ونحن في ليبيا أو الجماهيرية العربية الليبية الشعبية الاشتراكية-الفول والطعمية- العظمي(والله اسمها كده بس للأمانة بدون فول وطعمية انا حطيتهم علي القافية) حيث كان أبي رحمه الله مسافرا هناك فأخذنا معه عامين .والسنتين دولا الواحد عمره ما ينساهم ليه؟؟ لأنهم في فترة الصبا الفترة الجميلة جدا اللي الواحد بيعمل فيها كل اللي هو عايزه بدون ما يفكر في أي حاجه أو بدون موانع . المهم كنت في بلد صغيرة كده فاكر كل حاجة فيها لحد دلوقتي اسمها بلدية الشرارة كانت تابعة لفرع أو مركز اسمه أوباري -هو اسمه كده- واللي تابع لبلد أو محافظه الله أعلم اسمها سبها-لا محدش كان ماسكها دي هيا اسمها كده- سبها دي كان كل أهلها سود البشرة لدرجة ان المصريين مسمينها سبها السودة المهم وأنا صغير كنت أبيض خالص فكنت بالنسبة للبنات المفاعيص الليبيات هناك واد عسل كده والله العظيم كنت أبقي مروح اللي تشيلي الشنطه واللي تمشي معايا واللي تعملي الواجب وكده فكان فيهم بنت كده سوده مش فاكر شكلها بس فاكر انها اسمها لمياء كانت من البنات الكتير اللي بيمشوا مع الواد الأبيض المصري ده فكان تقريبا الواد لمين-هو اسمه كده(واد ليبي اسود خالص ماتشوفش في وشه كله الا أسنانه بيضااااااا تقول انا مش شايف غير صفين لولي) - كان بيحب البت لمياء دي الله يحرقهم بجاز الاتنين ماعلينا كان الاخ يشوفها ماشية معايا يتجنن لما اجي تاني يوم يلم كل العيال الليبيين السود دول وينزلو علي الواد المصري ضرب .... بس ضرب عيال يعني .. وانا صغير كنت غلبان قوي ماكانش ليا بقا في الخناق ولا الدفاع عن النفس حتي كنت بقعد أقولهم الله يسامحكم ولا أي حاجة... ولاااا كانو بيسيبوني لحد ما صاحبت واد سوري أبيض زيي اسمه طه قاللي انت سايبهم يضربوك ليه؟ قولتله أعمل ايه أنا مصري هما ليبيين احنا في ليبيا ما أقدرش أعمل حاجة قاللي ما أنا سوري وابيض زيك ما بيضربونيش ليه قولتله ليه؟؟ قاللي لأن لمين ده جه في أول يوم يعمل معايا زي ما بيعمل معاك ضربتو علي وشه بالكف فبكي فكل الليبيين عملولي حساب المهم قولتله لا يا عم أنا مبحبش أتخانق عشان حرام قاللي خلاص مالكش دعوة انتا أنا اللي هيكلمك هخرشمه -تطبيقا لاتفاقية الدفاع المشترك .. قصدي الدفاع السوري عن مصر- فجه الأخ لمين بعد المدرسة والبت لمياء بتوصلني للبيت وشايلالي الشنطة هي والبنات التانيين وعايز يتخانق معايا هو والليبيين فالأخ طه شافو قام لامم كل شلته وجالي بالنجدة مسكو العيال الليبيين ضحضحوهم ومن يومها الواد لمين لما كان يقابلني كان يخاف يبصلي أحسن طه يشوفو من يومها وأنا بحب سوريا هههههههههه لما رجعت مصر واحتكيت بأولاد الشعب الأصيل اتعلمت النمرده والخناق لدرجة اني نفسي أشوف لمين ده عشان اقوله الله يسامحك بس بأسلوب تاني -أسلوب مصري صميم- برضو أفتكر واد ليبي كان صاحبي قوي اسمه سعيد كان طوووويل وكان أهبل كده ومدهول في نفسه كانت الأبله تقول سقفوا لسعيد لما يجاوب سؤال صح كان سعيد يسقف لنفسه ههههههه كان شكله بيبقي عسل كنت بحبه عشان كان واد غلبان كده ومالوش دعوه بحد . برضو من الحاجات اللي مش هنساها في ليبيا كان بابا الله يرحمه مدرس ثانوي في مدرسة اسمها شهداء الواجب هناك فكان بيدرس علوم أو بيولوجي-أحياء يعني- فكان هناك من ضمن مناهجهم التحنيط وكان في طرق كتيرة جدا أبسطها استخدام الملح او انك تحط حاجه زي الفراشة مثلا في كتاب وتسيبها المهم في يوم صحيت الصبح علي خبط الباب زي ما يكون البوليس المصري جي يقبض علي واحد فقمت لقيت بابا -الله يرحمه- فاتح الباب وحوالي 8 عيال جايبينلو صينية عليها بتاع 30 عقرب وبيقولو لبابا يا استاذنا عايزين نحنط دول لقيت بابا قلع الشبشب وقالهم يلا ياولاد الـ ... ههههههه موقف غريب العقارب في المنطقة دي كانت كتير جدا لأنها كانت منطقة صحراوية وكان في جبل علي بعد 250 متر من البيت العيال هناك العقارب عندهم زي مثلا الضفادع عندنا مبيخافوش منهم خالص مش فاهم ليه !!! يلا كانت أيام جميلة الله يرحمك يابابا أتمني البوست يعجبكم هو مش مضحك علي ما أعتقد بس
ان شاء الله البوستات الجاية أحلي
أستودعكم الله وكل عام وأنتم بخير ودمتم سالمين
د.محمد الجوهري
ملك ميت غمر والسودان والكونغو الدكتاتورية وزيمبابوي

هناك ١١ تعليقًا:

غير معرف يقول...

بس انت لسه ابيض وحلو برضو يادكتور
ههههههه

Dr.Mohammed Gohary يقول...

الله يخليك ياباشا كلو من ذوقك متشكرين علي المجاملة بس مش كنت تقول اسمك كده عشان نعرفك(لو كنا عارفينك) ولا نتعرف (لو مش عارفينك) يارب الموضوع يكون عجبك ومتشكر جدا علي الرد الجميل واللي جي أجمل ان شاء الله

طبيب مسلم يقول...

ههههههه
انت كده تخليني أروح ليبيا بعد الشجاعة بقي والحلاوة طبعا اللي في الأول
بوست دمه خفيف

Dr.Mohammed Gohary يقول...

انت تطول تروح ليبيا دلوقتي دا الدينار عاد ب 3.5 مصري يعني زي الدولار الامريكي زمان ههههههه
لا ياخي تروح فين يا عم خلينا هنا في بلد النيل والشعب الاصيل والاصاله والحضاره شويه الحجارة مصر يا بركوته عايز تبيع مصر مصر اللي ربتنا وشربنا من نيلها وبقينا دكاتره من وزاره التربية والتعليم بتاعتها
تحياتي يا بركاااات

قليل من التفكير يقول...


الله يجازي عقلهم

عايزين نحنط العجارب ديه (بالجيم الصعيدي ) يا أستاذ

وربنا يجازي عقلك انت كمان بطريقة عرضك اللي تفطس من الضحك

ألله يرحم والدك وجميع المسلمين

بس انت طب الزجازيج

علي كده دحنا زمل
وعلي كده كمان ممكن تكون موجود في صورة من الصور اللي في الصفحة ديه
www.azharmsa.org/component/option,com_simplegallery/gal,EMSA%20SCOPH%20Congress%20(Zagazig)/Itemid,24

أكيد البلوج بتاعك هكون زبون دايم ليه

Dr.Mohammed Gohary يقول...

الزمل الكريم قليل من الفكر
عليا الطلاج منورنا والمدونه اتقلبت كلوبات متتصورش ردك فرحني قد ايه

عايزين نحنط العجارب ديه (بالجيم الصعيدي ) يا أستاذ
ههههههههه اديك بتقول فيها كده وانتا ما شفتهومش امال لو شفتهم


وربنا يجازي عقلك انت كمان بطريقة عرضك اللي تفطس من الضحك
ربنا يخليك شكرا علي المجاملة

ألله يرحم والدك وجميع المسلمين
الله يرحمه ويرحم موتي المسلمين أجمعين
وربنا يخليك لينا يا باشا


بس انت طب الزجازيج
لو لم أكن في طب الزجازيج
لما وددت أن أكون في طب الزجازيج
للأسف أنا من أحد ضحايا تلك الكلية الجبارة في الجامعة العتيييييييقة


علي كده دحنا زمل
اهي دي أحسن حاجه اخدتها من الكلية بنت ال... دي ما طلعتش غير بشوية زمايل وأصحاب فله تشرفنا يا زعيم وياريت نقابلك قريب تاني


وعلي كده كمان ممكن تكون موجود في صورة من الصور اللي في الصفحة ديه
www.azharmsa.org/component/option,com_simplegallery/gal,EMSA%20SCOPH%20Congress%20(Zagazig)/Itemid,24
للأسف يا زعيم أنا مش في الصور دي الصور دي بتاع زمسا وأنا مش عضو فيها مع ان فيها ناس كتير قوووي حبايبي


أكيد البلوج بتاعك هكون زبون دايم ليه
أتمني تكون بتتكلم جد وتشرفنا تاني وتنورنا تاني وعلي فكره انا ما كنتش هنا لو أعرف انك جي كنا جبنا حاجه ساقعة ولا حاجه ياخي الشغالين دول مشكلة الواد عثمان السفرجي مقعده
مخصوص عشان أي حد يدخل المدونة يجيبله حاجة ساقعه او سحلب أو عرق سوس أو تمر هندي أو بطيخ بس مش عارف ازاي ماجابش ليك اي حاجه هرفده
ان غاب القط العب يا فار
هههههههههههههههه
تحياتي
ياريت تشرفنا علي فكره المره الجايه هيبقي في حمص وسوداني
ان شاء الله هعدي علي مدونتك
تحياتي تاني ومتشكر علي التعليق

l0ma يقول...

هههههههههههههههه يعنى سوريا هى الى علمتك مذهب الهجوم خير وسيلة للدفاع يبنى دى مصر هى الى اخترعتها فى الاساس

بوست لزيز جداااااااا

Dr.Mohammed Gohary يقول...

ههههههههههههه لوما العزيزة
انا ما قولتش ان سوريا علمتني ان الهجوم خير وسيله للدفاع
سوريا هي اللي كانت بتدافع عني انا ما كنتش اعرف ان في حاجه اسمها هجوم
انا كل اللي كنت اعرفه عو الله يسامحك بس لكن لما رجعت مصر اتعلمت الهجوم صح

تحياتي
البوست عجبك والله؟؟
لذيذ مممممم بالهنا والشفا ههههههه
منورانا دايما ومتشكر علي كومينتاتك
دمتي بسلام

سكينة يقول...

الله يرحم والدك فعلا وجميع أموات المسلمين
حاجة غريبة إن العيال عايزين يحنطوا حاجة متوفرة بكثرة مع أن العلم بيقول أن الكثرة أو زيادة المعروض تقلل القيمة وعشان كده من يوم ما بقينا بالملايين بقى الإنسان أقل قيمة ولكن شوف بلاد زي الدول الاسكندنافية هتبوس ايدين الناس تخلف
ومع ذلك برضو على رغم كثرتنا إلا أنهم برضو في الأول حنطوا حبة مننا حلوين
:)

غير معرف يقول...

يا واد يا تقيل
يا مشيبهم...

اسلوبك لذيذ
اقولك .. سيبك من حكاية مقلة اللب دى علشان منقطعش على بعض اصل انا احتمال افتحها لو مفلحتش فى الطب اللى معدش جايب همه...

Dr.Mohammed Gohary يقول...

dre العزيزة

دي بالها طويل وانتا عاجبها يااا ياواد يا ثمين هههههههههه
حلوه الاغنيه دي بحبها

يا مرحب يا مرحب منوراني وربنا

اول كومينت ليكي وان شاء الله مش الاخير ولا ايه؟؟؟؟

من ناحية اسلوبي لذيذ فطبعا مش الذ من اسلوبك وبيتهيألي قلت ده قبل كده

اما بالنسبة لحوار مقلة اللب فدا مشروع اساسي سواء هنقطع علي بعض او لأ لكن ممكن اشاركك لو عايزه اصل طب خلاص اعتقد راحت عليها وعلي جيرانها

وصدقيني اللب افيد اهو الناس تلاقي حاجه تتوووف بيها علي الاوضاع الممله في كل حاجه اليومين دول وتبقا منها مشاركة لآلام الشعب ومنها سوبوووبه بالصلاتو علي النبي

تحياتي والله منوراني وابقي اقري باقي المواضيع وتابعينا باستمرار

سعيد بزيارتك قوي وأتمني اشوف كومينتاتك تاني