١٢‏/١١‏/٢٠٠٧

من حفر حفرة لأخية ... اندلق فيه

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
قراء مدونتي الكرام مرحبا بكم من جديد ، اليوم أحكي لكم موقفا حدث وأنا عائد من الكلية اليوم وأثر في كثيرا وبدون اطالة في الحديث نخش في الموضوع ، كنت أركب الأتوبيس اليوم فكنت جالسا في منتصفة تقريبا بعد عناء يوم كامل في الكلية ومجهود كبير فما كنتش قادر اتكلم حتي فبعد أن جلست وجدت شوية شباب كده من سفهاء القوم صوتهم مرتفع ويصدروا أصوات وأسلوبهم في الكلام غبي لدرجة تغيظ وطبيعي أن أتحمل لأن مش ناقصه دوشه علي آخر اليوم لأجد واحد منهم جالس في نهاية الاتوبيس تماما بيقول: شوفلنا حته طرية يا أسطي طبعا يقصد بنت تقعد جنبة كل الأتوبيس بص ليه وعيونهم ترمقه النظرات قائلة يا سافل يا وضيع وهو بكل لا مبالاه يضحك واذا بـ حته دين مزززه ههههه قصدي بنت حلوه جدا تدخل الأتوبيس لابسه بتاع أصفر كده أنا والله مش هاوي بص علي لبس البنات بس كانت صاروخ ده اللي فاكره دخلت والواد ملحقش يخلص الكلمة فوجئت بالبنت تدخل لآخخر الاتوبيس لأن ما فيش الا مكان واحد جنب الواد ده فاذا بها تجلس بجواره قام أخينا ادي ميسد لصاحبه اللي قاعد في الكرسي اللي قصادي في نص الأتوبيس أخينا فهم انه بيقوله تعالي عشان نزنقها جنبنا قام أخينا اللي قاعد قصادي لقي راجل عجوز واقف عمل عم الشهم وقاله تعالي اقعد يا حاج وانا هقف انا واللي لو مش صاحبه رن عليه ولا كان هيعبره والراجل العجوز قاله لا يابني قاله لا والله يا حاج المهم الواد قام وراح يقعد جنب زميله اللي هو جنب البنت الحلوة والراجل هم بالجلوس ولكن الراجل عنده زكاء الفلاحين اللي بنسميه خبث الفلاحين قام الراجل قال للبنت الحلوة تعالي يا بنتي اقعدي مكاني وانا مكانك والراجل كان تخين شويه البنت ما صدقت تهرب قامت راحت وقعدت مكان الراجل الكبير والراجل راح يقعد طبعا اضطروا يقعدوة وهم يغلون من الغيظ أنا بصيت للواد البرم ده اللي عامل نفسه شهم لقيته بيقولي دا زانقنا زنقة ههههههههه قولتله من حفر حفرة لأخيه... قالي اندلق فيه هههههه الراجل العجوز وهو نازل بصلي وقالي ايه رأيك قولتله والله انتا باشا قام الراجل نازل وهو مبسوط ههههههههه والله انا فضلت اضحك لحد ما روحت


أتمني يكون البوست عجبكم
وفعلا من حفر حفرة لأخيه
وقع فيه
تحياتي ودمتم في سلام الله وأمنه

د. محمد الجوهري
ملك ميت غمر والسودان والكونغو الدكتاتورية وزيمبابوي وجزر القمر

هناك ٥ تعليقات:

l0ma يقول...

هههههههههههههههههههه حلوة يا جوهرى من حفر حفرة اندلق فيها
بس اية النشاط دة كل يوم بوست جديد كدة هتتحسد يا ابنى
انا مش قادرة اقولك اليومين دول عندى جفاف فكرى قاتل ومش عارفة امسك ورقة وقلم حتى
ادعيلى والنبى ربنا يفك عقدتى

Dr.Mohammed Gohary يقول...

ربنا يفك عقدك يا لميث يا عثل
كده برضه عشان ثنتي اتكثرت مش بتعبريني ليه كده يا عثل

عموما مستني جديدك علي نااار

يلا اتجدعني بقاااااااااا

تحياتي ومنوراني دايما

Wael يقول...

جميل البلوج .. والاطرف حكاية الاتوبيس دى .. كان نفسى اشوف الراجل العجوز ده عشان احييه بصراحة D:

yomna يقول...

بقى الشلة دي كانت قاعدة في اخر الاتوبيس و انت قاعد في النص

يا عم بلاش خم تلاقيها شلتك و انت مكسوف...اومال ليه بقى كلموك انت دونا عن باقي الاتوبيس و الراجل العجوز كمان... اكيد في بينكوا سابق معرفة

اعترف قول..الانكار مش هيفيدك...مخبي القنبلة فين... يووووه انا اندمجت الظاهر و لا ايه

بس بجد ضربة معلم من الراجل الكبير

Dr.Mohammed Gohary يقول...

وائل باشا
أول مرة تشرفني وان شاء الله مش اخر مرة ولا ايه؟
انت الاجمل يا وائل
ربنا يخليك ومنورنا


يمني الخبيثه
بلاش تعمليلي ست الواعية والمضأرمة
أكيد عارف شوية منهم لأنهم من بلدي لكن والله مش أصحابي

القنبله هااه مخبيها في بقي

الراجل الكبير ده باشا

تحياتي ومتهجريناش كده داحنا يتامي من غيرك