٠٧‏/١٠‏/٢٠٠٨

ملتقي مدوني الشرقية للمرة الأولي في التاريخ

زوار المدونة الأعزاء... مرحباً بكم من جديد...
كم أنا سعيد... أكتب إليكم اليوم عن يوم من أجمل الأيام التي قضيتها في حياتي...
كنا قد رتبنا كما في
البوست السابق لملتقي مدوني الشرقية الأول، وذلك لأنها كانت فكرة مسيطرة عليّ منذ فترة وقد كنت بحاجة لمن يشجعني، فتعرفت على أسماء جمعة صاحبة مدونة بنت الشمس ، والتي شجعتني كثيراً علي تنفيذ الفكرة لأنها أيضاً كانت تفكر فيها وجاءت لتعرضها عليّ ، فكرنا في اللقاء فكان لابد من مكان نلتقي فيه، ذهبت لقصر الثقافة بالزقازيق علي أساس ان من إسمه هو مكاااان لكل ماهو متعلق بالثقافة وطبعاً المدونين من أكبر الفئات المثقفة في البلد وقابلت المدير المسئول وقاللي بالنَّص" لازم تجيبلي تصريح أمن دولة " هههههههههه تصريح أمن دولة مين يا حاج بعيد الشر طبعاً شكرت الراجل بخاصة وإنه وضّح إن الحزب الوطني نفسه لما بيستضيفوا ليه حفلات أو مؤتمرات لازم تصريح هههههههههههه طاب الحزب الوطني هيجيبلك التصريح في ثواني إنما احنا غلابة يا عم الحاج ههههههههههه فكان لازم وقفة... طبعا مش هنأمم قصر الثقافة زي ما عمل جمال عبد الناصر لا لا لا قولنا نشوف مكان غيره ... قعدت ألووووف وألووووف وألوووووف رحت نادي الربيع قاللي أسعار سياحية وحجز القاعة بمبلغ وقدره وطبعاً مافيش فلوس ... وأخيراً كلمت أحمد مهنى صاحب مدونة مزاج وأحد القائمين علي مشروع مدونات مصرية للجيب. هو كان معايا عالميل من زماااان بس قولتله إننا بننظم للقاء مدوني الشرقية وإنه أول المدعوّين وإن من ضمن أهداف الملتقي تفعيل دور سلسة مدونات مصرية للجيب في نشر المدونين في مصر ، طبعاً لقيت من أحمد مهنى إبتهاج وترحيب كبير وقولتله إننا عاوزين الكتاب يبقا متوافر عندنا في الشرقية لأن في ناس كتير تتمنى تشترية بس مبينزلوش القاهرة كتير...اتفقت مع أحمد إنه هيوفر لينا عدد كبير من إصدارات السلسلة... وصّلني أحمد مهنى بإسلام جاويش- الشهير بإسلام ديو- ، صاحب مدونة إصحي يا مصر قاللي إنه من الزقازيق وكلمه عن الحوار يمكن يفيدك ... إتكلمنا عن الحوار لقيته يخراااااابي شاب زي العثل ههههههه المهم إتكلمنا عن اني بنظم لملتقى مدوني الشرقية وناقص المكان ... قاللي خلاص دي علياااا... تاني يوم إتصل بيا كنا يوم 28 رمضان وقاللي خلاص حجزنا النادي الإجتماعي الخاص بالعاملين بشركة مطاحن شرق الدلتا ... قولتله أكيد قال أكيد ... بصراحة إحنا كنا منظمين يوم 5/10 بالذااااات لأنه أولا فاصل بين عيدين: ثالث يوم عيد الفطر المبارك ، ويوم السادس من أكتوبر(عيد نصر أكتوبر) فطبعاً لما يبقا دا في النص يبقا يوم سمباتيك هههههههههه ... وثانياً إن في ناس كتير زمايلنا مدونين في الفرقة الخامسة طب الزقازيق وراهم إمتحان في نفس اليوم فقولنا يطلعوا من الإمتحان يتغدّوا وييجوا ... عزمنا الجميل أحمد الصباغ صاحب مدونة خالو.. أحمد الصباغ ، وطبعاً لبى النداء وحضر مع أحمد مهنى صاحب مدونة مزاج ، وعزمنا آبي هانم بتنجاني صاحبة مدونة كوكب آبي وللأسف ما حضرتش لظروف تعب أحد خرفان كوكبها تقريباًً هههههههه... وعملت البوست السابق وعملت جروب الفيس بوك وكلفت د. نهال جمال صاحبة مدونة Free Killer واللي ما إتأخرتش علينا في الدعاوي وعزمت تقريباً كووووووول الشراقوة هيا وأسماء جمعة صاحبة مدونة بنت الشمس اللي برضو عزمت ناس كتير جداً جداً وكانت معايا من أول خطوة لآآآآخر خطوة هيا وإسلام جاويش (وشهرته إسلام ديو) صاحب مدونة إصحي يا مصر.
وجه يوم اللقاء يوم الأحد 5/10/2008
قابلت أسماء جمعة (بنت الشمس) وذهبنا وإلتقينا بإسلام ديو(إصحي يا مصر) وذهبنا لمقر اللقاء الساعة 2.30 تقريباً ودي صورة مقر اللقاء اللي المفروض كنا هنعمل فيه الملتقى
وأول ما وصلنا كانت الكاااااارثة والتي جعلتني مخنووووق طوال اليوم ... وجدنا النادي مغلق... فقلت لإسلام إيه دا!! دا مقفول!! ... إتصل بالراجل اللي حجز ليه المكان وجد تليفونه ربما يكون محروقاً أو مسروقاً أو مغلق ... طبعاً قعدت أبص ليه وهو أبدى لامبالاة عجيبة وقعد يضحك .. شوية وبقوله هنعمل إيه قاللي أهم حاجة منظرنا قدام ضيوفنا من المحافظات التانية زي مهنى والصباغ قولتله قول لنفسك ... كانت معانا أسماء جمعة (بنت الشمس) واللي طلع عليها عفريت إسمه هروّح يابنتي طاب هنحلها هنفكر المهم أخدت الموبايل بتاعي وصورتني وأنا في حالة من اللامبالاة عجيبة لدرجة إن كووووول اللي داخل واللي خارج مدخل المبني يبصلنا ويستغرب وآآآدي صورتي أنا مزبهل
شوفتوني وأنا مزبهل هههههههههه أجنن مش كدا هههههههههه .
شوية ولقينا مهنى بيتصل بيقول أنا عديت منيا القمح ... يعني قدامه بتاع نووووص ساعة ... إسلام قاللي هنعمل إيه؟؟؟ ناخدهم في أي كافيه وخلاص؟؟ قولتله منين هتجيب كافيه وتفضيه؟؟؟ بص عالمصرية بلازا لما ييجوا روح لهم وأنا وأسماء هنقابل الناس ونعتذر لهم ونبعتهم على هناك ليكم ... طلع إسلام طبع ورق من فوق من السايبر كتب فيه تم تغيير مكان ملتقي مدوني الشرقية الأول إلي حديقة المصرية بلازا وذلك لظروف خارجة وكتب أرقام موبايلاتنا للي يحب يتصل وشوية ومهنى اتصل وقال وصلنا، قمنا بعتنا له إسلام ديو وفضلت أنا وأسماء جمعة بتاع ساعة إلا ربع لحد الساعة 3.45 مافيش حد جه خاااااالص . قعدنا نقول ياااااارب ما حد ييجي ههههه بدل الخيبة دي ههههههههههه شوية وجت د. نهال جمال (فري كيلر) وجابت الخير معاها وبدأت الناس تهل تهل وكل ما حد يهل نفهمه الليلة . وكل ما نكون أربعة نشحنهم في تاكسي للمصرية بلازا هههههههههههههه حلوة نشحنهم دي ههههههههههههههه وجه أستاذنا الفاضل أ.د. إيهاب إبراهيم صاحب مدونة
فليعد للدين مجده وسلمت عليه وإعتذرت له عن الفصل البايخ ده وقولتله إننا غيرنا المكان للمصرية بلازا وإننا هنحصله بس مستنيين الناس اللي هتيجي ... وتقبل الموضوع بصدر رحب كما تعودنا منه ... بعتذرلك للمرة العاشرة يا دكتور إيهاب .... وتقريباً د. إيهاب ما عرفش يوصل لينا تحديداً فين بالظبط في المصرية بلازا فمشي من غير ما يحضر اللقاء... وكذلك خبيب إتصل بي علي الموبايل ونفس الحوار حصل... أنا آسف جداً يا جماعة.. بجد آسف جداً...
أرسلت أسماء جمعة (بنت الشمس) ود. نهال جمال (فري كيلر) والمهندسة حبيبة صاحبة مدونة قصاقيص حبيبة وغيرهم إلي المصرية بلازا ووقفنا أنا ود.محمد رضا صاحب مدونة شخصية عامة والمهندس علاء محمود صاحب مدونة عجبي وجاء كثيرون أرسلناهم إلي مقر المصرية بلازا... حتى كانت الساعة 4.40 م تقريباً ، فقولنا ما بدهاااش بقااااا اللي ييجي أدينا معلقين له الورق وهو أصلا اللي إتأخر... وخدنا تكاسي (جمع تاكسي على فكرة) وذهبنا إلي المصرية بلازا لأجد لميس خاطر صاحبة مدونة زوايا السحاب أمام بوابة المصرية بلازا منوراها ودخلنا سوا أنا وهيا وعلاء محمود .. ووجدنا القوم في إنتظارنا .. وإليكم الصور
من اليسار لليمين: د. محمد رضا (شخصية عامة) واللي بيألف كتاب حالياً وجاري التصييت عنه قريباً ، إسلام ديو (إصحي يا مصر)، الجميل م.علاء محمود (عجبي)،أنااااا(كل يوم في جديد) والنضارة بتلمع أصلها لسة جديدة هههههههههه ، أحمد فهمي (رومانسي)، أحمد إبراهيم والشهرة أحمد هيما (تشي) واللي بجد علي الرغم من حداثة سنه إلا إني لاحظت إنه متابع جيد للمدونين والأحداث، والأخير أيمن جاهين هو مش مدون أو كان مدوّن من زمااااااان على حد قوله ... هو ضيف نورنا وألقي قصيدة رائعة لدرجة إني إزبهليت ومهنى لاحظ دا جداً وكنت أنا والصباغ سُعداء بلقاؤه.
ودولا من اليمين لليسار نفس الكلام في الصورة اللي فاتت لحد د. محمد رضا وبعده في د. راجي رجب صاحب مدونة
قد قلت ما عندي وبعده الجميل أحمد سلامة صاحب مدونة مستر كوفي-كوفي واللي بجد سعدت بيه وللأسف ما لحقتش أتعرف عليه كويس بس أكيد هقابلك تاني يا أحمد وهتعرف عليك أكتر..
ودولا نفس الكلام بس عن قرب من اليمين د. محمد رضا (
شخصية عامة) ، د. راجي رجب ( قد قلت ما عندي ) ،الجميل أحمد سلامة (مستر كوفي كوفي).

ودا الجميل م.عــــــلاء محمــــــــــود صــاحب مدونة وعجبي!! هو من 100 غمر معانا ، على فكرة كان في غمراوية كتير في اللقاء زيي أنا وعلاء وفري كيلر وراجي رجب وغيرهم....
ودي صورة للجميل أحمد الصباغ صاحب مدونة
خالو أحمد الصباغ اللي عاليمين واللي علي اليسار دا يبقا الجميل أحمد سلامة صاحب مدونة مستر كوفي كوفي. ودي برضو صورة لجانب من الملتقي من اليمين د.راجي رجب (قد قلت ما عندي) و أحمد سلامة (مستر كوفي كوفي) ود. أحمد شاكر (ميديسن بريك) و د.رامي سعيد (حينما تكلمت..قلت) والباشا الكبير أحمد مهنى (مزاااااج) وأحمد الصباغ ( خالو الصباغ ) واللي ما أعرفش كان بيحكي إنه ضرب مين بالشالوت هههههههه.
ودي أسماء جمعة صاحبة مدونة بنت الشمس واللي تعبت معانا كتير وكانت من المنظمين للملتقى وقامت بجزء كبير من الدعاوي. وهيا وم.حبيبة صاحبة مدونة قصاقيص حبيبة واللي بيمثلوا الوفد الـ أبوكااااابيري ههههههههههههه واللي كان ليه دور فعّال في الملتقى... وطبعا دا أحمد الصباغ (خالووو أحمد الصباغ) بياخد صورة تذكارية مع أسماء جمعة (بنت الشمس).
وحصل أطرف موقف في الملتقى من كابتن عبد الرحمن إبن ملكة اللقاء في خفة الظل محاسن صابر صاحبة مدونة عاوزة أتطلّق و.. أموت وأعرف و.. إيه يا محاسن؟!! ههههههه طبعاً بيرو(عبدالرحمن يعني) كان محصور(مزنوق يعني) ههههههههههه فقالك أديها ميه تديك طراوة هههههه وفي أقوال أخرى على لسان والدته : إنه وقع في المية فبنطلونه اتبل وعلشان عنده عقده من النظافة قام قلع البنطلون علشان مامته تغيرلو ههههههه بجد سعدت بلقاءك كثيراً يا محاسن وأتمني نشوفك تاااااااني وتاااااالت وعااااشر ياااااارب على خير. وطبعاً لااااااازم عبد الرحمن معاكي وعلى فكرة متخافيش علي سمعة الواد عندي ليه عروسة لوووز متقلقيش ههههههههه. وطبعاً اللي في النص ولابسه بمبي دي د.نهال جمال(فري كيلر) وبجوارها لميس خاطر(زوايا السحاب) واللي وضحت إنها متوقفة عن التدوين حالياً بقالها مدة كبيرة لإصابة جهاز الكمبيوتر بتاعها بالشلل وجاري شراء لاتوب والعودة للتدوين إدعوا معايا وقولوا آمين... ومن اليسار م. حبيبة صاحبة مدونة قصاقيص حبيبة واللي سعدنا بها كثيراً بجد صاحبة خفة ظل وروح عالية جداً..وبجوارها ملكة الشعر في اللقاء سمرإمام (بنت موت أو كرانيش) واللي ألقت قصيدة ممتازة عن بابا نويل أمتعتنا بيها كثيراً كثيرا.. نتمني نشوفك تاااااااني وتااااالت يا سمر.
ودي صورة تذكارية لينا من اليمين: لميس خاطر (زوايا السحاب)، بسمة مسلم( مدونة همسات شاعرة ) ، د.نهال جمال ( فري كيلر) ، حبيب قلبي أحمد الصباغ (خالو أحمد الصباغ) ، وأنااااااااا د.محمد الجوهري (كل يوم في جديد) .بسسسس
ودي صورة لـ لميس خاطر صاحبة مدونة (زوايا السحاب).سعدنا بلقاءك ونتمني عودتك سريعاً للتدوين يا لــومـــا.


ودي برضو صــــــــــــــــــــورة لـ م.حبيبة ولميس خـــاطر ونهـــــــــال(فري كيلر).
ودي آخر صورة جماعية قبل الإنصراف بوقت قصير من اليمين: بالأسفل: علاء محمود (وعجبي!! ) أحمد فهمي (رومانسي) إسلام جاويش وشهرته إسلام ديو (إصحي يا مصر) ، بالأعلى: محمد رضا (شخصية عامة)، أناااا محمد الجوهري (كل يوم في جديد) ، أحمد شاكر (ميديسن بريك) ، أحمد الصبااااااااغ (خالو أحمد الصباغ) ، نهال جمال( فري كيلر) ، لميس خاطر (زوايا السحاب).

--------------------------------------
وبكده خلص اللقاء ... بعتذر إنه مكانش بالشكل اللي المفروض يكون عليه بس الحمد لله قدرنا نعمل حاجة كبداية كويسة وإن شاء الله المرااات الجايو هيبقا أجمل من كده بكتيررر.. طبعاً أنا مشيت بعد اللقاء ما خلص وفضا إسلام ديو مع مهنى والصباغ ووراهم المصرية بلازا كاملة والصباغ طبعاً ما بيعتقش شاف التمثال عجبوا قالك أتصور معاه
شوفوا جماله وهو ماسك الرمح بيسنده مع التمثال هههههههههههه عثل يا صباغ ههههههههههه.
-------------------------------------

في اللقاء مهنى أحضر معاه 100 نسخة من سلسلة مدونات مصرية للجيب الإصدار الثاني :(مصر في قطعة جاتوه) و20 نسخة من الإصدار الأول (مشروع وطن) وطبعاً معظم الحاضرين قاموا بشراء نُسخ لهم.


ملحوظة هااامة جداً: بالتعاون مع فريق عمل مدونات مصرية للجيب سيتم إن شاء الله توفير جميع الإصدارات الحالية والقادمة إن شاء الله بمكتبات في الزقازيق سأعلن عنها قريباً علي جروب الفيس بوك الخاص برابطة مدوني الشرقية وسأُحدث هذا البوست وأكتب فيه عنوان المكتبات لمن يرغب في شراء نسخ من سلسلة مدونات مصرية للجيب.


ملحوظة هامة: دا يا جماعة لينك جروب الفيس بوك ياريت كل مدوني الشرقية يشتركوا معانا علشاااان هيبقا عليه كووول تفاصيل الإجتماعات القادمة وكووول ما يخص مدوني الشرقية اللينك أهوووو
http://www.new.facebook.com/group.php?gid=41379941604



ياريت يا جماعة كل واحد يعمل كوبي للكود اللي في المربع دا ويضيفوا لمدونته



-------------------------------------
ودي قائمة بأسماء الناس اللي حضرت الملتقى ومدوناتهم :

أحمد الصبااااااااغ - مدونة خالو أحمد الصباغ
أحمد مهنى – مدونة مزاج
أسماء جمعة – مدونة بنت الشمس
ألاء عامر - مدونة أحرار ولــكن
إسلام ديو – مدونة إصحى يا مصر
محمد الجوهرى – كل يوم فى جديد
نهــــــال جمـــــــال – فرى كيلر
نسمة الوكيل - مدونة بذرة أمل
حـبيبة - مدونة قصاقيص حبيبة
محاسن صابر – عايزة اتطلق و
رضوى عادل – قلب ينبض لله
عــــــلاء محمود – عايش ولكن
لميس خاطر – مدونة زوايا السحاب
غادة وروفيدة – مدونة غادة وروفيدا
نور – مدونة كلمات الصمت
رامى سعيد – مدونة حينما تكلمت قولت
احمد شاكر – مدونة ميديسن بريك
احمد سلامة – مدونة مستر كوفيه
راجى رجب – مدونة قد قلت ما عندى
احمد فهمى – مدونة رومانسى
احمد ابراهيم – تشى
محمد رضا – شخصية عامة
سمر إمام – مدونة كرانيش
بسمة مسلم – مدونة همسات شاعرة
رغداء عبد المجيد
سمر – مدونة واحدة شبهى



يااااااارب ما أكونش نسيت حد ولو نسيت والله مش مقصود

لو نسيت حد ياريت يعلق ويقول أنا كنت موجود وأنا هضيفه

-------------------------------------

أتمنى أكون قدرت أعمل تغطية عن ملتقى مدوني الشرقية الأول... أقابلكم إن شاء الله على الجروب


خالص تقديري
وكل عام وأنتم بخير.

هناك ٤٦ تعليقًا:

زهرة الجنة يقول...

من غير صباح الخير والا اذيك

وكويس اني اول تعليق عشان اخد حقي

منك واتخانق معاك (وش محمر وشايط) هههه

لاني زعلانه جداااااااااااااااااااا

بقي تدعو كل اناس دي ومش توصلني دعوة

شيء جميل جداااااااا

ال وتقولي هيديكي العيدية ال

شكلك بخيل طحن هههههه

متشكرة يا دكتور علي اي حال

ومن غير سلام عليكم

Empress appy يقول...

امممممممممم هى مش خرفانى تحديدا يعنى هو كنت انا شويه والله
معلش متعوضه اجى اتعرف على الناس الجميله دى يا جوهرى ونتلم كلنا فى الخير يا رب

Dr.Mohammed Gohary يقول...

زهرة الجنة
يا ساتر يارب
دا إيه الدخلة دي؟؟
وكمان وش شاااااايط ومدخن
يااااااااااادي النيلة


وربنا ما أنا اللي دعيت
دي فري كيلر وبنت الشمس

عموما حصل خير
والمرة الجاية هدعيكي
وايااااااااكي متجيش

أنا بخيل
وااااااااااااع

عيب عليكي

من غير سلام
إخص عليكي
طاب أنا زعلاااااااان

سلااااااااام

Dr.Mohammed Gohary يقول...

آبي
أهلا بيكي

ههههههههههههه

لا ألف سلامة عليكي

تنورينا يا آبي
المرة الجاية مافيش هروووووب

خالص تقديري

نـــــور يقول...

صباح الخير يادوك:)
طبعا مش محتاجه اقول قد ايه انا كنت مبسوطه باللقاء يمكن اكتر من اى حد لانى بحب التجمعات جدا
ولازم اشكرك على الكلام الجميل اللى قلته فى حقى طبعا وعايزة اقولك انى انا كمان اتبسطت اوى بمعرفتى بيك وبكل الناس اللذيذه اللى كانت موجوده ويارب نتقابل تانى

وبعدين انا واسماء اسمه الحزب الكوابرى وليس ال ايه مش فاكره انت قلتها ايه بصراحه:)

فى ملحوظه بقى
الصورة اللى فيها كيلر والصباغ ولميس اللى هى فوق صورة لميس ومحاسن
اللى لابه احمر فيها دى مش انا اللى واخد عقلك يادوك انا اه كنت لابسه احمر بس مش صاحبه الصورة ومش فاكره اسمها اه الل ف الصورة بصراحه بس اللى يعرفها اسلام
ومالهاش لازمه عل فكره حكايه المهندسه دى :)
اسمها حبيبه او نور بس
مبسوطه بمعرفتك جدا ياجوهرى بجد
سلااااااااااااااااام

عايش... ولكن !!!! يقول...

جوهرى حبيب قلبى
ازيك يا دكتره :)
واحشنى والله
طيب ابقى عدى عند هندسه مدنى هتلاقينى هناك :)
صحيح انا فى سؤال محيرنى
اشمعنه انا اللى عاملنى لون مختلف عنهم تقريبا اخضر فاتح؟!!!!

المهم عاوز اشوفك قريب
وعيب عينى احنا جامعه واحده :)
ومتشكر على الكلمتين الحلويين اللى فى البوست :)

مصعب رجب يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الحقيقة كنت أرجو أن أكون معكم

ولكن للأسف كان لابد أن أرحل إلى الكلية ( في مدينة الشروق )
وصلت الزقازيق في الساعة 5:45 تقريبا
ذهبت مباشرة إلى النادي الاجتماعي
وجدت الورقة إياها
نقلت نمرة إسلام ( فقط )
اتصلت به حوالي 5 مرات
كل مرة اسمع نفس الكلمات الغير مفيدة على الإطلاق
الهاتف الذي طلبته غير متاح مؤقتا ... يرجى إعادة الإتصال فيما بعد
المهم أنني في النهاية قررت العودة إلى بيتنا
والحمد لله على كل حال .

Unknown يقول...

شردتنى برضو
ماشى ياعم مردودالك
اشطة عليك سلام بقى

د. محمد رضا يقول...

جامد البوست بجد ومتعوب عليه جدا


شكرا ليك يا دكتور

انا سعيد جدا بمعرفتك وان شاء الله لينا لقائات كتير تاني في المدونات والجامعه والبلد وكل حته


يا ااابي الناس كلها بتحبك اوي وبتقول عليكي دمك زي العسل



صحيح الكتاب مش بألفه

الكتاب بينطبع

يعني التأليف خلص باقي ينزل ان شاء الله في معرض الكتاب


حاجه تانيه

الشعار كبييييييييير اوي

مش عارف اظبطه

ابقى صغره شويه الله يخليك شويه كتار كمان


معلش انا متعب

تحياتي لك

تحياتي للحضور

سعدت بكم جميعا

ذكراناً واناثا



شخصية عامة

Maha Shahen يقول...

بوست هايل وانت غطيت الحدث علي أكمل وجه فلك جزيل الشكر

وأن شاء الله المره الجايه اعمل كارثه واجى فى ايد حبيبه لأنى بجد نفسى احضر أجتماع مع المدونين ومفيش أجمل من الشرقيه

خالص تحياتى وأعجابى

غير معرف يقول...

مدونة جميلة ورائعة بس لو مواضيعها اجتماعيةاصلاحية تكون أجمل.......... أبو خيرى

21arestoo يقول...

حلو اوي موضوع عبدالرحمن دا
انا شخصيا كنت معجب باللحظة جدا
كان يوم كويس لاني شفتكو

أيمن جاهين

21arestoo يقول...

حلو اوي موضوع عبدالرحمن دا
انا شخصيا كنت معجب باللحظة جدا
كان يوم كويس لاني شفتكو

أيمن جاهين

Soul.o0o.Whisper يقول...

معلش يا دوك
آسفون على التأخير


بس ايه البوست الجميل دا
و فصل ... أجمل يعنى مش عاوزة أقولك
هههههههههههههههه
بصراحة فظيع و أنت مذبهللللللللللل

هى الجالة دى بتجيلك امتى؟؟
المشكلة إنك أذبهلييييت مرتين فى اليوم
و المفروض تلت مرات بعد الأكل
هههههههههههههههههههههه

يا ترى الاذبهلال جاب نتيجة
و لا الجرعة ماكنتش كافية ؟؟؟
ههههههههههههههههههههه



بجد نفسى كنت ابئا معاكو
ربنا يكرمكو يارب
و الجاى أحلى إن شاء الله

بس ياريت توصى مهنى إنه يبعت للمحافظات كلها
عشان أنا كمان عاوزة


ياللا خالص تحياتى

Dr.Mohammed Gohary يقول...

Habiba
صباح الفل يا أجدع باش مهندسة

طبعا مش محتاجه اقول قد ايه انا كنت مبسوطه باللقاء يمكن اكتر من اى حد لانى بحب التجمعات جدا

واحنا والله كنا مباسيط خالص ههههههه أنا بعشق التجمعاااااات وبخاصة لقاءات المدونين

-------------------
ولازم اشكرك على الكلام الجميل اللى قلته فى حقى طبعا وعايزة اقولك انى انا كمان اتبسطت اوى بمعرفتى بيك وبكل الناس اللذيذه اللى كانت موجوده ويارب نتقابل تانى


لا لا لا دا أقل بكتير من الواقع صدقيني معرفتش أتكلم عنك زي ما ينبغي معرفتش أنم عليكي لأن البوست كدا كان هيبهوأ مني ومش هعرف ألمو هههههههههه
إن شاء الله نتقابل هي الخير وعلي خير يااااااارب
-----------------------
وبعدين انا واسماء اسمه الحزب الكوابرى وليس ال ايه مش فاكره انت قلتها ايه بصراحه:)

يا ستي أصلي لو قلت الكوابري مش أي حد هيفهموا متنسيش ان في أجانب بيقروا البوست ههههههههههههه
فلازم أوضح إني أقصد أبوكبير بلد أمير الشعراء
ههههههههههههههههههههههههه
الحزب الـ أبوكابيررر ي أجمدوأدق في المعنى
------------------------------
فى ملحوظه بقى
الصورة اللى فيها كيلر والصباغ ولميس اللى هى فوق صورة لميس ومحاسن
اللى لابه احمر فيها دى مش انا اللى واخد عقلك يادوك انا اه كنت لابسه احمر بس مش صاحبه الصورة ومش فاكره اسمها اه الل ف الصورة بصراحه بس اللى يعرفها اسلام


فعلا دي بسمة مسلم ههههههههههه
جت أوت معلش أصل البوست دا أنا قعدت أعمل فيه من 2 بالليل لحد 8 الصبح فالتركيز ضاااااااااع يا ولدي هههههههههه
------------------------
ومالهاش لازمه عل فكره حكايه المهندسه دى :)
اسمها حبيبه او نور بس

أله ماهو انتي اللي ماسكاني يا دوك يادوك يبقا موهندزاااا وستين موهندزااااا ههههههههه
حاضر يا نور
------------------------
مبسوطه بمعرفتك جدا ياجوهرى بجد
سلااااااااااااااااام

والله أنا أكثر انبساطاً بجد سعيد جدا جدا بمعرفتك وهشوفك إن شاء الله هشوفك على خير

خالص تقديري

Dr.Mohammed Gohary يقول...

علاااااااء باشا
وأنا بقول ايه النور دا


جوهرى حبيب قلبى
ازيك يا دكتره :)
واحشنى والله
طيب ابقى عدى عند هندسه مدنى هتلاقينى هناك :)



إزيك يا علاء والله انتا واحشني أكتر يا أجدع مهندس فـ الدنيا
خلاص يا حاج أول ما هنزل هعدي حااااضر
----------------------
صحيح انا فى سؤال محيرنى
اشمعنه انا اللى عاملنى لون مختلف عنهم تقريبا اخضر فاتح؟!!!!

بص يا علاء أولاً انت مميز ومن الناس اللي بجد عجبني تفكيرهم ودمهم الخفيف في اللقاء فلو إنت شايف إني ميزتك فدا أكيد
بس أنا مغيرتش لونك
دا هو بس اللينك اللي انتا فاتحووو قبل كدا بيظهر باللون الليموني (إعدادات مدونة) وطبيعي انتا بتزور مدونتك هههههههههه
يعني كوووول واحد شايف لينكووووو ليموني هههههههههه

بس دا ميمنعش انك مميز عندي
-----------------------
المهم عاوز اشوفك قريب
وعيب عينى احنا جامعه واحده :)
ومتشكر على الكلمتين الحلويين اللى فى البوست :)

حااااااضر يا علاء والله أنا نفسي أنزل بس والله الامتحاناااااات مجنناني بس أوعدك هزورك
عيب صحيح نبقا في جامعة واحدة ومانشوفش بعض لا لا لا صعب

عهلي إيه يا حاج الكلمتين دول وغيرهم وغيرهم يعجز عن مدح انسان جميل زيك

خاااااااالص تقديري
أشوفك على خير

Dr.Mohammed Gohary يقول...

أبو أسامة - مدونة كباية شاي

أهلا بيك

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الحقيقة كنت أرجو أن أكون معكم

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة

ولا يهمك كأنك كنت معانا بالظبط
بس المرات القادمةو أكيد هتكون معانا
--------------------------
ولكن للأسف كان لابد أن أرحل إلى الكلية ( في مدينة الشروق )
وصلت الزقازيق في الساعة 5:45 تقريبا
ذهبت مباشرة إلى النادي الاجتماعي
وجدت الورقة إياها
نقلت نمرة إسلام ( فقط )
اتصلت به حوالي 5 مرات
كل مرة اسمع نفس الكلمات الغير مفيدة على الإطلاق
الهاتف الذي طلبته غير متاح مؤقتا ... يرجى إعادة الإتصال فيما بعد


يا خبررررررر

هههههههههه معلش إحنا آسفين بجد بس أنا وضحت الأسباااااااب في البوست
بعتذر لحضرتك وإن شاء الله مش هيتكرر أبداً الموضوع ده
وبعدين انت غلطاااااان مشوفتش رقم الجوهري تاخد رقم إسلاااااااام لييييييييه ههههههههههه
آدي جزاء اللي ما ياخودش رقم الجوهري هههههههههههه
ههههههههههههههههههههههههههه
--------------------------
المهم أنني في النهاية قررت العودة إلى بيتنا
والحمد لله على كل حال .

الحمد لله
معلش عطلنااااااك ومحضرتش

بس نوعدك المرة الجاية مش هيبقا في كداااااا تاااااااني
آسفين جدا

خالص تقديري

Dr.Mohammed Gohary يقول...

إسلام ديو

فين دااااا
دانا مرضيتش أشرد
هو أنا قولت حاجة
دانا لو كنت فتحت في التشريد كنت هتتبعزق

هتردهاااااااالي
ههههههههههههههههههه
متقدرش علشان انت حبيبي
هههههههههههههههه

خالص تقديري

Dr.Mohammed Gohary يقول...

Dr. Mohammed Reda

جامد البوست بجد ومتعوب عليه جدا
شكرا ليك يا دكتور
انا سعيد جدا بمعرفتك وان شاء الله لينا لقائات كتير تاني في المدونات والجامعه والبلد وكل حته


إن شاء الله وكله يهووووون قصاد إن الشراقوة يبانوا
متشر ليك جدا جدا
سعدت بلقاءك
------------------------
صحيح الكتاب مش بألفه
الكتاب بينطبع
يعني التأليف خلص باقي ينزل ان شاء الله في معرض الكتاب


يا سيدي الله الموفق
ربنا معاااااااك
ونتمني نشوفك كااااااااتب كبير

------------------------
حاجه تانيه

الشعار كبييييييييير اوي

مش عارف اظبطه

ابقى صغره شويه الله يخليك شويه كتار كمان


معلش انا متعب


شعار ايه؟؟؟؟؟؟؟ مش فاهم
أنا تحت أمرك بس فهمني
--------------------------
تحياتي لك
تحياتي للحضور
سعدت بكم جميعا
ذكراناً واناثا
شخصية عامة


خااااالص تقديري
حلوة حتة ذكرانا وإناثا
هههههههههههههههههههه

تحياتي ونورتني

Dr.Mohammed Gohary يقول...

nour shahen
أهلا بيكي

بوست هايل وانت غطيت الحدث علي أكمل وجه فلك جزيل الشكر

ربنا يخليكي ياااااارب أكون قدرت أوري الناس عملنا ايه
-----------------------

وأن شاء الله المره الجايه اعمل كارثه واجى فى ايد حبيبه لأنى بجد نفسى احضر أجتماع مع المدونين ومفيش أجمل من الشرقيه

دا أكيد وأنا هوصي حبيبة تظبط معاكي قبلها بفترة
لاااااااااااازم تشرفينا المرة الجاية

خاااااااالص تقديري ومودتي

Dr.Mohammed Gohary يقول...

كلمة حق

أبو خيري أهلا بيك

أنا فعلا بناقش كوووول القضايا اللي حضرتك ذكرتهااااا

وممكن تعدي عالأرشيف وتنقي اللي يعجب حضرتك


خالص تقديري

وكل عام وحضرتك بخير

Dr.Mohammed Gohary يقول...

21arestoo

أيمن جاهين

سعدنا بلقاءك
ونشوفك على خير

خالص تقديري

Dr.Mohammed Gohary يقول...

أيمن جاهين أكشن تاااااااااني مرة
نفس الكلاااااام ونفس الرد

هههههههههههه

تحياتي

Dr.Mohammed Gohary يقول...

Soul.o0o.Whisper

معلش يا دوك
آسفون على التأخير

ولا يهمك
أدينا قاعدون
هههههههههههههههههه
-------------------------

بس ايه البوست الجميل دا
و فصل ... أجمل يعنى مش عاوزة أقولك
هههههههههههههههه
بصراحة فظيع و أنت مذبهللللللللللل

هههههههههههههههه
آه فصل فصل
شوفتيني وأنا مزبهل
أجنن مش كدا
هههههههههههههههههههههه

------------------------------

هى الجالة دى بتجيلك امتى؟؟
المشكلة إنك أذبهلييييت مرتين فى اليوم
و المفروض تلت مرات بعد الأكل
هههههههههههههههههههههه


آآآآه كل واحد وشغلوووو بقاااا
3 مرات علي فول ستوماك كتيررررر
كدا أموووت من اللارج دوووز
ههههههههههههههههههههههه

-----------------------------

يا ترى الاذبهلال جاب نتيجة
و لا الجرعة ماكنتش كافية ؟؟؟
ههههههههههههههههههههه


لا جابت جابت

محنا فكرنا وبسرعة قررنا ونجحنا
ههههههههههههههههههههههههه
الحااااااااااامدووووووو لله
ههههههههههههههههههههههه
-------------------------

بجد نفسى كنت ابئا معاكو
ربنا يكرمكو يارب
و الجاى أحلى إن شاء الله

بس ياريت توصى مهنى إنه يبعت للمحافظات كلها
عشان أنا كمان عاوزة


ههههههههههههههههههههههههههه
كأنك كنتي معانا
وحاولي تشرفينال المرة الجاية
هنعملها الضوهرررر علشانم محدش يبقالووو حجة

هههههههههههههههههههه
-----------------------------

مهنى قال إن فعلا دي سياسة هما ناويين يعملوها
انهم يودوا الكتب للمحافظااااات

خالص تقديري
ونورتيني

أحمد سعيد بسيوني يقول...

بسم الله

شكله كان يوم جميل

ربنا يديمها عليكم حب وسعادة

تحياتي

Dr.Mohammed Gohary يقول...

هو فعلا كان يوم رائع
بجد كان ناقصك
ربنا يخليك
متشكر علي زيارتك
خالص تقديري

مهندس مصري بيحب مصر يقول...

جميلة جداً التغطية دي
و فرحت جداً إني شوفت صور الناس دي كلها
ربنا يكرمك يا جوهري
:)

غير معرف يقول...

ازيك يا جوهرى
حلوة اوى الصور دى
بجد حلو التجمع دة انا اصلا بحب اللمة الحلوة يعنى
عموما ان شاء الله فى اللقاء الجاى يكون فى ناس تانية جديدة ومدونين اكتر
كنت هنسى
كل سنة وانت طيب
نيرة

Ghada , Rofayda يقول...

احنا لينا حق عرب ولازم ناخده....
ومحناش اللي يفوت حقنا بالساهل...
بقى نيجي وطول اللقاء نكتب اسامينا ومدوناتنا
وفي الاخر نتنسي .....
ماشي يادكتور....ميرسي يافندم

بس بجد سعدنا بمعرفتكم وبلقائكم


تحيااااااااااااتي

mahasen saber يقول...

تعالالى بقه انا لسه شايفه تعليقك عندى وطول السكه وانا جايه ااقول
وقعتك كوبيا يا محمد جبته لنفسك يا كابتن ....
وفضلت اكلم فى نفسى ودمى بيغلى فى نفوخى ما انتا بتقولى جبت سيرة ضنايا وابن الغالى طليقى وقعتك مش مكرر..
وبعد ما شفت البوست حضرلى العصايه
عبال ما اجيلك بقه انا ابنى عملهاعلى روحه انتا عايز تشوه سمعة الولد انتا حاقد على شعره المسبسب وعنيه الملونه
انتا متغاظ انه شبه بيكهام وانتا شبه نفسك فى المرايه
تعالالى هنا ولا كفايه كده...

mahasen saber يقول...

وضح فى البوست احسلك ان عبدالرحمن باشا واخد بالك باشا وبيه والكونت بجلالة قدره كان بيلعب وعليه وقع فى المايه وعليها جالى جرىيشكيلى اليى جراله من الهوا اليى كان بيلعب معاه وبس راح يا حبيبى عشان متعود على النضافه قالع البنتكور...ايون ابنى قلع البنتكور وكان عايزنى اديله دش واغيرله هدومه ...
شفت التربيه زى ما متعود فى البيت هدومك اتوسخت ااقلع جرى على الحمام هوب دش نضافه وبعدها هدوم انظف ...
شوفت التربيه الانجليزى ...الواد جاله هسهس من النضافه ....

mahasen saber يقول...

وبعدين يا جوهرى انتا لعبت فى وشى الفوتو شوب ليه فين يااد عيونى الزرقا وحجابى الاصفر انتا عارف ان انا جايلكوا كده بس الشمس كانت حاميه شويه فاتحمصت ....
لا بجد الصورحلوه بسانا وابنى وحبيبه ونهال احلى من كده بكتير....
اصل اليى بيصورنا كان بيصورنا مش بعنيه لا بنيته فعلى قد نيته على قد الصور ما طلعت...
هتقولبقه كلمتين حلوين فى بيرو ولاا لا..

Dr.Mohammed Gohary يقول...

مهندس مصري
أهلا بيك
والله منور

ربنا يخليك يا فندم
وطالما انتا سعيد أنا كمان سعيد

خالص تقديري ومحبتي

Dr.Mohammed Gohary يقول...

أهلا بيكي يا نيرة

ربنا يخليكي

متشكر جدا

خالص تقديري

كل سنة وانتي طيبة

Dr.Mohammed Gohary يقول...

Ghada , Rofayda
أولا أهلا بيكم

ثانيا
مانسيتكووووش ولا حاجة
مدونتكم في القايمة تحت
ثالثا أنا هرفع رد شرف
بتشككوا في نزاهتي
طاااااااايب
حااااااااضر
ههههههههههههههههههههه

نورتوا المدونة
ونورتوا اللقاء
بجد سعدت بيكم

وأشوفكم على خير

خالص تقديري

Dr.Mohammed Gohary يقول...

محاسن أكشن أول مرة

أله أله
إيه الدخلة دي

تعالالى بقه انا لسه شايفه تعليقك عندى وطول السكه وانا جايه ااقول
وقعتك كوبيا يا محمد جبته لنفسك يا كابتن ....
وفضلت اكلم فى نفسى ودمى بيغلى فى نفوخى ما انتا بتقولى جبت سيرة ضنايا وابن الغالى طليقى وقعتك مش مكرر..


ههههههههههههههههه
يا خبر دانا خوفت والله
كوبياااااااااا الله يكرمك مش طالبة خالص

-------------------------

وبعد ما شفت البوست حضرلى العصايه
عبال ما اجيلك بقه انا ابنى عملهاعلى روحه انتا عايز تشوه سمعة الولد انتا حاقد على شعره المسبسب وعنيه الملونه
انتا متغاظ انه شبه بيكهام وانتا شبه نفسك فى المرايه
تعالالى هنا ولا كفايه كده...


والله بجد هو أمووووور ربنا يخلي ياااارب

بيكهام مين
دا أحسن من اللي جابووووو

هههههههههههههههههههههه

Dr.Mohammed Gohary يقول...

محاسن أكشن تاااااااااني مرة


وضح فى البوست احسلك ان عبدالرحمن باشا واخد بالك باشا وبيه والكونت بجلالة قدره كان بيلعب وعليه وقع فى المايه وعليها جالى جرىيشكيلى اليى جراله من الهوا اليى كان بيلعب معاه وبس راح يا حبيبى عشان متعود على النضافه قالع البنتكور...ايون ابنى قلع البنتكور وكان عايزنى اديله دش واغيرله هدومه ...



هعترف يا بيه
خلاص بلاش القفاااا
هعترف
بلاش عصاية الكهربااااااا

أيون كووووول دا حصل
أنا بفتري عالوااااااد

في سري
ربنا عالظالم
هههههههههههههههههههههههه

----------------------------


شفت التربيه زى ما متعود فى البيت هدومك اتوسخت ااقلع جرى على الحمام هوب دش نضافه وبعدها هدوم انظف ...
شوفت التربيه الانجليزى ...الواد جاله هسهس من النضافه ....




آدي جزاء اللي يحمي أولاده
هههههههههههههههه

لا بجد دا أمور خالص ونضيف خااااالص ربنا يخليه ليكي

وأشوفكم على خير

Dr.Mohammed Gohary يقول...

محاسن أكشن تاااااااالت مرة


وبعدين يا جوهرى انتا لعبت فى وشى الفوتو شوب ليه فين يااد عيونى الزرقا وحجابى الاصفر انتا عارف ان انا جايلكوا كده بس الشمس كانت حاميه شويه فاتحمصت ....


ههههههههههههههههههههه

آه صح
حاجبك كان أحمر وعنيكي فوحلقي
شوفتي براعتي ف الفوتو شوب

معلم أنا
هههههههههههههههههههههههه

دانتي عسل يا محاسن دا كفاية خفة دمك وزوقك

----------------------------

لا بجد الصورحلوه بسانا وابنى وحبيبه ونهال احلى من كده بكتير....
اصل اليى بيصورنا كان بيصورنا مش بعنيه لا بنيته فعلى قد نيته على قد الصور ما طلعت...


هههههههههههههههههههه
دانا ما فياش الا نية وشوية حاجات فوق بعضهاااااا
لا كولوووووو الا نيتي ههههههههههه
----------------------------

هتقول بقه كلمتين حلوين فى بيرو ولاا لا..


هقول يا بيه
بس بلاااااش ضرب

عبد الرحمن باشا
بيرو بيه
دا ملك يا جدعاااااان
أنا اللي غرقتوا بالمية وعملت الفصل دا
أصلي حاقد عليه
الاد شعروا أصفريكا وأموووور
وأنا غلباااااان

حقد بقا
هههههههههههههههههه

حبيبي يا بيرو


ربنا يخليه ليكي يا محاسن

خالص تقديري

prince4ever يقول...

ههههههههههه
مش معتبرني دكتور انت يا جوهري
((مستدكترني))... حاطط كل رجالة طب قبليهم دكتور و جت عليا انا ووقفت
ميهمكش يا عم
اشطات
انا رامي سعيد يا برنس

Dr.Mohammed Gohary يقول...

لا يا رااااااامي
عيب عليك وربناااا
هعدلووووو حالا

معلش والله البوست كنت كاتبووووو من الساعة 2 بالليل لحد 8 الصبح
دماغي زقزقت

هعدله حالا

آسف يا جميل
ونورت المدونة واللقاء

خالص تقديري

د. محمد رضا يقول...

ازيك يا جوهري


انا بتكلم عن شعار الرابطه

كبير اوي مش عارف احطه عندي في المدونة


محمد

www.hammood.co.cc

Dr.Mohammed Gohary يقول...

يا محمد خليك مع اسلام ديو
قوله وهو هيشوفلك حل

إسلام ماسك كووووول حاجة حاليا

دعواتك يا بوب

l0ma يقول...

واللة كان يوم جاااااااااااامد يا جوهرى وبجد مبسوطة انى جيت وقابلت الناس الجميلة دى كنت هندم قوى لو مجتش شعور جميل انى احس انى جزء من شىء بهاذة الروعة كالتدوين بجد انا مبسوطة وكانت فكرة جميلة وفكرة الجروب بتاع الفيس بوك دة كمان حلوة قوى وميرسى على الون المونى الجبار دة عارفة انك قاصدو:]:] طول عمرك مظبتنى ربنا يخليك

Dr.Mohammed Gohary يقول...

لوما
ربنا يخليكي
كوووولنا والله كنا سعداء بلقاءك
وإن شاء الله يكون اللقاء الجي أجمد وأروع
ويارب ترجعي لعالم التدوين -اللي حبيتيه وحبك- بقوة
بجد سعيد جدا بلقاءك
وإنتي عارفة معزتك عندي إنتي من أوائل الناس اللي عرفتها علي بلوجر
خالص تقديري
أشوفك على خير يارب

ريهام العربي يقول...

الله ... يا حظكو

Dr.Mohammed Gohary يقول...

ههههههههههههههه

تيجي معانا يا ريهام
ههههههههههههههههههههه

تحياتي