٢٢‏/٠١‏/٢٠٠٨

وداعا أيتها الغـــــــــــــــادرة


تخيلت أني لم أحبها .. فقلت في نفسي البعد عنها شيء عادي .. لكن عندما رأيتها .. أدمعت عيناي .. حقا والله أدمعت عيناي .. مـع كـون دمـوعي عزيزة .. علمت أني فعلا أحببتها .. قلت لنفسي انساها .. لكن عندما رأيت عيناها باسمة لــه .. علمت أنها لـم تحبني .. فعلمت أنني ضعت في وهم كبير .. واليوم وفـي هذه الليلة الباردة والظلام الدامس وهذا المطر الغزير الذي لم أر بقوته في حياتي لكأن هذا المطر هو صوت آهات قلبي التي تنادي بالحسرة كلا بل تصيح بالبكاء تصيح بالبكاء نعم تصيح بالبكاء قررت باسم هذي الدموع باسم قلبي المنفطر وباسم ابتسامتها له وباسم ذكريات نظراتها الكاذبة لـي وباسم الوعود التي لطالما تمنيت أن أحققها لها مع نفسي أن أنساها حقا هذه المرة نعم سأنساها حتي ولو مزقت قلبي بيدي حتي ولو مت ثمنا لذلك سأنساها ولن أعيش علي ذكراها .. أحببتها نعم أحببتها ..فمن منا لم يصدم في حيـاته قـط .. وسأخلع صورتها من قلب عيني .. ســأمح نـظـراتها من ذاكرتي .. نعم سـأنساها ..أعلـم ان الأمر ليس سهلا .. ليس سهلا ولكن سأنساها .. وسأكون أنا الأفضل وأقول لها مع كـونك كـاذبة في نظـراتك ومشـاعرك الا أنني أتمني لكي السعادة كونك من علمني أن لي قلبا سيدق ثانية بعدما حطمتيه.. سيأتي من يلملم تلك الشظايا الباقية ويـرمم البقايا البالية ليدق معه قلبي ثانية وتلك المرة ستكون صادقة نعم صادقة..ولن ينخدع قلبي مجددا.. وداعا أيتها المشاعر الزائفة تذكري هذي الليلة الباردة وهذا المطر الغزير واشهدي علي لن أعود أحبها تلك الغادرة.

هناك ٢١ تعليقًا:

۩۝۩ Dr. Flavio ۩۝۩ يقول...

بغض النظر عن الحاله اللي انت كنت عليها وانت بتكتب الا انك طلعت تدوينه رائعه فنيا .. بجد أنا أتعلم منك دلوقتي .. عارف كتبت قبل كده ثلاثيات جريح وحاولت أتمثل فيها شخصية الجريح والذي يصبح بجرحه أقوي من ذي قبل ولكنك يا محمد حطيتني في الصوره بجد وشفت قد أد ايه الواحد لما بيتجرح بيكتب كلام مكنش يتصور انه في يوم هيقوله

عجبتني قوي الحته دي

--سيأتي من يلملم تلك الشظايا الباقية ويـرمم البقايا البالية ليدق معه قلبي ثانية وتلك المرة ستكون صادقة نعم صادقة..ولن ينخدع قلبي مجددا.. وداعا أيتها المشاعر الزائفة تذكري هذي الليلة الباردة وهذا المطر الغزير واشهدي علي لن أعود أحبها--

أنا منتظر انك تقول لي انك لاقيتها عشان بجد ساعتها هفرح قوي علشانك

وأنا أتمني انك تنتظر وتقيم الحاله اللي انت فيها وتشوف الاحساس حقيقي ولا لأ؟

سعدت جدا بتدوينتك دي يا محمد .. هايله بجد .. تسلم

غير معرف يقول...

ايه الاحساس العالى ده !!!
برافوووو..برافو بجد

Dr.Mohammed Gohary يقول...

محمود الجميل
دايما بتحرجني
فعلا عندك حق الواحد ما كانش متصور انه ممكن يكتب الكلام ده لكن الظروف فعلا بتخلي الواحد يقول كلام عمره ما كان هيقوله
تحياتي يا دكتور حوده ومنورني دايما


ايمان العزيزة
يا ويلكم يا ويلكم مرحبا بكي من جديد

وشكرا علي المجامله
تحياتي ومنوراني

د/اجدع بنوته يقول...

ربنا معاك

بحزن اوى لما حد يحب بجد وف الاخر يكون الفراق مصيره

ربنا يقوى اى حد حب بجد واتحكم عليه بالاعدام

تحياتى

Dr.Mohammed Gohary يقول...

سمسمة أجدع دكتورة
أزيك ؟؟ والله وحشتنا زياراتك

ربنا يخليكي
متشكر علي الكومينت
ومتشكر علي احساسك
تحياتي ليكي

غير معرف يقول...

احساسك عالى جدااسمحلى اقولك انك كنت غلطان لماكان حبك من طرف واحد بس زى مافى غادرة اكيد فيه مخلصة وعلى فكرةذوقك حلو انك تسمع لعمرو متخافيش بس ده اكبر دليل انك مش قادر تنساها وده ظلم للى هتحبهاونصيحة اسمع يو منهم وتنسى واحدةواكيد هتقابل واحدة تعشقهاوهى كمان تموت فيك 14/3/2008-7:42pmسوسو

Dr.Mohammed Gohary يقول...

سوسو باشا
أول مره تنوريني
وان شاء الله مش الاخيره
بالنسبه لكلامك اكيد فله

بس مش لازم اسمه تنسي واحده ولا غيرها
ماخلاص كل شيء راح راح وانتهي

واللي جي هيبقا أحلي ان شاء الله

وربنا يستر
شكرا علي اهتمامك

غير معرف يقول...

اكيد اللى جاى هىبقى احلى ان شاء الله لانك انسان محترم وقلبك طيب وباين اوى انك انسان مجروح وبتعرف تعبر بالفاظ تاثر فعلا في مشاعرنا بس فيه سؤال عايزة اساله ليك لقيت واحدة تعوضك عن كل اللى فات ولا لسة على فكرة انا دلوقت بسمع رجعين لدياب لانى بعشقه وعلى فكرة انا متفقة مع محمودفرج فى ان اخر المدونة تجنن فعلا الفاظها جبارة والمدونة دى هتفيد اى مجروح او مجروحة فى النسيان واعرف انك لما تسيب واحدةاكيد مش نصيبك وحاول تتحكم فى مشاعرك عشان مش تتجرح تانى سوسو

Dr.Mohammed Gohary يقول...

Soso pasha
ربنا يخليكي متشكر جدا

مجروح.... مش قوي يعني ههههههه
ماحنا فله اهو وماشيين هنعمل ايه بس



بس فيه سؤال عايزة اساله ليك لقيت واحدة تعوضك عن كل اللى فات ولا لسة

معلش مش هقدر اجاوب ومتفكريش ليه؟؟ عشان مش اللي في دماغك



ربنا يسهل
متشكر جدا علي زياراتك وياريت علي طول

غير معرف يقول...

تقصد ايه باللى مش فى دماغى وبعدين يا عم ربنا يوفقك كل اللى يهمنا سعادتك وتبقى دكتور متميز وتاكد فعلا ان المدونة دى اثرت فيا بجد وخليتنى ابكى شكرا على الرد

Dr.Mohammed Gohary يقول...

ما اقصدش حاجة
عدي بقااااااااا
تحياتي

غير معرف يقول...

على فكرة عايزة اقولك حاجة نسيت اقولها لك الكومينت اللى فات انت متردد مرة قلت لن انساكى ورجعت قلت سانساكى وعلى فكرة اسوأحاجة هى الترددونصيحة أتأكد من نفسك ومشاعرك علشان متجرحش حد يحبك بعد كده وشكرا على كلامك الجميل اللى قلته الظهر شكرا أوى

Dr.Mohammed Gohary يقول...

انا متردد ؟؟؟
ممكن فعلا
بس علي فكره
لو قريتي الموضوع كويس هتعرفي ليه قلت سأنساكي

انتي برضو شايفه اني اتكلمت وحش؟؟
وانتي اتكلمتي حلو صح؟؟؟؟؟؟
شوفي انتي قولتي ايه؟؟؟
مش عايزه تعرفيني عشان مش عايز اخد تمن حاجات بشويه فكه
بتهرجي صح

تحياتي

غير معرف يقول...

على فكرة انت اللى أفشت مرة واحدة وقلت ليك قبل كده انى مش بحب حد يشخط فياكان ممكن تقولى براحة وعموما شكراأوى

غير معرف يقول...

وعلى فكرة انا متكلمتش وحش انت اللى دخلت فيا شمال

غير معرف يقول...

انت اللى عايز تعمل مشكلة من مفيش كان ممكن الموضوع يعدى براحة

Dr.Mohammed Gohary يقول...

والله انا مبزعقش الا ما حد بينرفزني وانتي استفزتيني يومها بما فيه الكفاية ولا ايه؟؟؟

انا دخلت فيكي شمال
انتيث اللي مش عايزه تفهمي قلتلك ما دفعتش فيهم فلوس عشانت اخد وحتي لو دفعت ايه المشكه في شويه جنيهات؟؟؟

انا عايز اعمل مشكله من لا مشكله
انتي شايفة كده؟؟؟
طب ليه علي فكره مش دا اسلوبي
علي فكره انا معروف بين اصحابي اني جريء جدا وصريح جدا وكلامي زي الدبش لما بشوف حاجة غلط فلو عايز اعمل مشكلة مش لازم اخترع موضوع ومش دا الموضوع اللي هعمل عليه المشكله ولا ايه؟؟؟؟

غير معرف يقول...

الحب من وجهة نظرى احساس فى المقام الاول ثم نظرات معبرة ثم معانى لاتماثلها أى معانى أوأى كلام معتاد يقوله شاب لفتاة فالحب الصادق هو الذى يدفىء جوانب ويكون غالبا حبا دفينا يمكن أن يستمر لسنوات ولايعبر عنه أى من الطرفين وهنا تكون النظرات هى الرسائل بين المحبين

غير معرف يقول...

ملحوظة: معظم المحبين يسمعوا لكاظم حافية القدمين

Dr.Mohammed Gohary يقول...

هو الكلام الاولاني زي الفل بس ايه حافية القدمين دي
مش لدرجة كل المحبين انا اه بسمع كاظم وكنت بحبه بس خلاااص
مش فاضيين ليه من الاخر

Dr.Mohammed Gohary يقول...

موما وجهة نظرك ليها احترامها وتشكري عالتعليقات