١٨‏/٠٦‏/٢٠٠٨

زواج الصــالــونــات


طبعاً زي ما وضحت لميس صاحبة المدونة دي في الموضوع دا إننا عاملين Local Tag يعني بنتكلم عن موضوع واحد من وجهة نظرها - إناث - ووجهة نظري - رجال - والموضوع اللي إختارناه زواج الصالونات:

في البداية أحب أوضح إن مش معني إني بعبر عن رأيي يبقا دا رأي كل الرجال لأ طبعاً رأيي خطأ يحتمل الصواب ورأيك صواب يحتمل الخطأ ولا بد من مناقشة لذا أتمني أن أري تعليقات علي هذا الموضوع الأول من نوعه ...

أنا همشي نظام الحوار أسئلة وإجابات ...


*يعني إيه زواج الصالونات؟؟

يعني ان الراجل مايكونش يعرف حاجة عن اللي بيتقدم ليها علشان يخطبها وحد من أهله أو معارفه بيتوسط فبيروح يقابل أهلها ويقابلها لأول مرة وهناك بيتم التعارف ولو حصل نصيب اتفاق وجواز .


*لميس تقصد ايه بجواز الصالونات؟؟

لميس تقصد الزواج عن طريق الخاطبة ودا اللي قالت عليه زواج عصر الحرملك أو عصر سي السيد وأمينه


*ايه الفرق بين الرأيين؟؟؟

الخاطبة بتنقي علي مزاجها ... يعني فعلا عندك حق يا لميس لما قولتي هيضمن بالطريقة دي إنه ما يشتريش بضاعة حمضانة وفعلاً في هذا الزمن لم يعد ينفع هذا الأسلوب.

زواج الصالونات عندي يبقا عادي امتا ؟؟ لو الأهل والأقارب رشحوا واحدة انتا عارفها وتسمع عن سمعتها إنها كويسة أو متأكد منها كويس وعلي الأقل كلمتها ولو مرة . لكن عمرك ما شفتها!!! صعب جدا.


*مش فاهمين انتا بتؤيد زواج الصالونات ولا لأ؟؟

بمبدأ الخاطبة لأ طبعاً... لكن بالمبدأ الثاني ممكم . ليه؟؟ لأن العريس اللي غالباً ناوي يتجوز بيبقا سنه كبر مبدئياً 25 سنه علي الأقل بيكون ما فيش إحتكاك مع بنات في سن الجواز إيه الحل؟؟؟ ترشيح عروسة هو عارفها مش عمره ما شافها ...


*في كلام لميس أنتا شايف ان عندها حق؟؟؟

لميس بتقول زواج الصالونات (اللي هو زواج الخاطبة في نظرها) ماعادش ينفع الزمن دا لأن الحريم مترمية في الشوارع. عندك حق يا لميس لكن مش أي بنت مرمية في الشارع ينفع نتجوزها... لميس قالت لازم تعرفها عن طريق شغل أو تعارف. في وجهة نظري - وأعتقد أن ما يختلفش معايا ناس كتير - البنت السافرة -أو بمعني آخر الغير محترمة سوري في اللفظ - هي أكثر البنات إقناعاً إنها مؤدبة لأنها بتعرف نفسيات الرجال من كتر ما عرفت منهم لذلك فمن السهل عليها تمثيل دور البنت المحترمة وإقناع أفندينا إنها لأول مرة تتعرف علي شاب .... وأخينا يقع في المصيدة ويشيل البضاعة (الحمضانة) ... بتفكرني الحكاية دي بالأغنية الوقحة بتاعة تامر حسني بتاعة إعتذري للي هييجي بعدي.


*إيه الحل من وجهة نظرك الجواز يبقا إزاي؟؟

قال رسول الله -صلى الله عليه وسلم-" إذا جاءكم من ترضون دينه وخلقه فزوجوة ، إن لم تفعلوا تكن فتنة في الأرض وفساد كبير" صدق رسول الله - صلي الله عليه وسلم-.


يعني أنت كأب : لازم اللي يتقدم لبنتك يكون باين عليه الصلاح ، مشهود له بالإحترام بين الناس، حسن الخلق، كلامة طيب ، ولدية ولو علي الأقل قدر يسير من خفة الظل ليضفي في البيت إحساساً بالسعادة . إذاً ليس المال هو الشرط الوحيد كما في هذه الأيام.

أما أنتِ كبنت: كل الرجال واحد ونفسهم واحدة وعيونهم واحدة فقولي لنفسك لو أسعدته في بيتي وملأت عينيه فماذا يجعله يبحث بالخارج؟؟ ولكن إذا ملأت طريق حياتنا بالعواثير والمشكلات فسيمقتني ويكره البيت ويكرهني بالطبع سيخرج ويبحث بالخارج عما يسعده. أما قبل الزواج فلا تحاولي التعارف علي أشخاص بل اتركي القدر والظروف وانتظري نصيبك فالله تعالي لا ينسي أحداً وسيختار لك من يناسبك واعلمي أن الطيبون للطيبات والخبيثون للخبيثات لذا قوِّ صلتك بربك وسيكون نصيبك في شخص قوي الصلة بالله .


أما أنت أيها الرجل: فاعلم أن كل النساء واحداً فإذا أعجبتك امرأة فلا تحاول الإقتراب منها والتعرف عليها بل اذهب إلي زوجتك وباشرها وستنال بمعاملتك الحسنة لها رضا ربك وقناعة نفسك .

أما قبل الزواج فأنصحك أن تقوِّ صلتك بربك لأنه كما قلت آنفاً: الطيبون للطيبات والخبيثون للخبيثات فأيهما تختار أن تكون لك ؟؟ وبناء عليه فلتكن أنت.


*خلاصة الكلام انتا مع زواج الصالونات ولا لأ؟؟

أنا أؤيد زواج الصالونات بس بمفهومي مش بالمفهوم الشائع في المجتمع -إنه رايح يشتري معزة أو مفهوم الخاطبة اللي عند لميس- زواج الصالونات اللي أقصده هو زواج يتم بالتعارف ليس بالضرورة للمرة الأولي ولكن يكون أمام الأهل فتكون العلاقة في النور بدلا من الظلام . ويباركها الله تعالي.

وفي النهاية أتمني لجميع المتزوجين التوفيق في حيواتهم

وأتمني لمن لم يتزوجوا -وأنا معاهم طبعاً- برضو التوفيق في حيواتهم وأن يجدوا ما يفرحهم.

تحياتي للجميع وفي انتظار تعليقاتكم

دمتم سالمين

د. محمد الجوهري

هناك ٢٢ تعليقًا:

غير معرف يقول...

السلام عليكم .

اولا احييك دكتور محمد على مدونتك الجميله والرقيقه والهاديه .

بجد موضوع جميل والنقاش فيه جميل اولا من ناحيه زواج الصالونات اتفق معاه فى حاله واحده ان لو واحد يادكتور يعنى كبر شويه عن سن الزواج واهله رشحوا ليه واحده بس يادكتور مش ما انت بتقول 25 سنه لا للى يعدى ل30سنه دا اوك لكن السن ل25 بيبقا لسه بيدور على شريكه حياته.

تعرف يادكتور والله زمن سى السيد دا كان جميل اوى على الاقل كان فى احترام بين الازواج وكمان كان فى طاعه وخوف من الزواج اكتر من دلوقتى بس من رايىء بجد ان لازم يكون فى بين الزوجين تفاهم ومشاوره واراء متبادله بينهم وبجد دى بتبقا شىء جميل اوى بينهم .


عارف يادكتور الى بقترحه ان لازم اى شخص هيتزوج لازم يقعد مع شريكه حياته دى ويعرف طباعها ويعرف تفكيرها ويعرف اشياء كتير لان بجد دى هتبقا عشره وهتبقا طول الحياه ولازم يكون شرط التفاهم بينهم .


ايوه فعلا لو رشحوا واحده الاهل بس تكون عارفها عارف عنها حتى اشياء بسيطه او عجبك فيها شىء او شدك شىء او ارتحت لانسانه دى وعارفها لكن واحده مش تعرفها ولا تعرف اى شىء مش بقترحه خالص .

ممكن الخاطبه تنفع فى شىء واحد للبنات الى عدى سن زواجهم وحدش اتقدم ليهم او شاب مكنش اتزوج وطبعا صعب 30 سنه مثلا لسه هيدور على شريكه حياته او زوجته .


بجد النقطه دى عجبتنى اوى فعلا فى بنات غير محترمين بالمره ويرسموا الاحترام لكن يادكتور على فكره الاحترام عمروا ما بيدوم فى الرسم الى بتعملوه البنت بيبان كتير من مواقف من اشياء بتحصل وعلى فكره يادكتور فى شباب كتير جدا بيعرفوا يميزوا من اول موقف ان البنت دى محترمه فعلا ولا بتمثل وكمان الشباب بيعملوا امتحانات كتير للبنت وهى مش بتبقا عارف ان دا اختبار وبيبان كدا بسهوله فيه .

بجد مش عارفه الاهل الى بيفكروا فى المال قبل بنتهم وعايزه بجد اعرف ياهل الفلوس عندهم اغلى من بنتهم ازاى ؟؟؟؟؟؟؟؟

يعنى لو بنتهم حصل ليها شىء الفلوس هتنفعهم فى ايه ؟

والله الاهل لو بتفكر ان الفلوس الانسان هو الى بيجيبها لكن لازم اكتر شىء لازم يبصوا ليه احترامه اخلاقه واهم شىء تدينه علشان يتقى ربنا فى زوجته قبل كل شىء .

عارف يادكتور فى رجاله كتير جدا بيبقا زوجتهم مش مخليهم عايز حاجه ابدا ومكفيهم من كل شىء ومش محتاجين اى حاجه ابدا وتلاقيهم بيبصوا بره برضو ولكن فى رجاله برضو مش كلهم اكيد بيتقوا ربنا فى الى ربنا قسمها ليهم ويقول علشان ربنا يحفظنى ويحفظها بجد بيعجبنى دا اوى ليه الراجل الى بيبص بره دا مش يقول لزوجته ايه الى شده فيه واكيد هى مش هتقوله شىء دا هتفرح اكيد والله الحب دا شىء جميل بس للى يعرف يقدره فعلا والى يعرف معناه كويس.

وفى الاخر يادكتور والله له اشياء جميله وله اشياء مش ينفع انها تحصل فيه .

ويارب يادكتور يرزقك بالزوجه الصالحه والذريه الصالحه امين يارب .

تحياتى ليك بكل خير دايما .

مطرح ما ترسى....دقلها يقول...

طيب

۩۝۩ Dr. Flavio ۩۝۩ يقول...

السلام عليكم

ازيك يا واد يا جوهري

بص يا سيدي
أتفق معاك في جزئية ان ترشيح الأهل لبنت الشاب بيعرفها .. شيء كويس جدا
انما أنا مع لميس ان جواز الخاطبه مينفعش .. وده يا محمد لسه موجود
يعني لما تلاقي بنت مثلا .. بتنتهز أي فرصه عشان تعرف أخوها أو قريبها علي واحده صاحبتها .. ماهو ده جواز صالونات يا عم

عموما انا رأيي إن أجمل حاجه إن الطرفين يعرفوا بعض قبل الارتباط الرسمي ولما ييجي الارتباط هيبقى كل اللي عليهم إنهم يشوفوا التكوينات الشخصيه لكل واحد فيهم ومزاياه وعيوبه وطباعه

وبعد لما يفهموا بعض كويس .. الجواز هيبقى مفيهوش مشاكل إن شاء الله

ميرسي على الطرح الجميل ده منك انت ولميس .. سلام الله عليكم

تحياتي

غني يابهيه يقول...

صباح الفل
والله واحشني
بس لسا مخلص امتحانات الحمد لله
وانا مع جواز الصالونات تماما ومتأكد ان نسبة نجاحه كبيره جدا
ولكن لابد من وجود فترة خطوبه لا تقل عن سنه حتى يدرس كل طرف الطرف الاخر


تحيات بهيه

Dr.Mohammed Gohary يقول...

اللؤلوؤة المضيئة

كالعادة تضيئين المدونة بنورك والموضوعات بتعليقاتك المتميزة

أولا بشكرك علي المجاملة

انا بقول مش أقل من 25 سنة
لكن الغالب بيتجوز مش أقل من 28 سنة الا إذا كانت ظروفة المادية متيسرة حبتين .

الله الحقوا يا رجااااالة أخيراً لقينا حد بيقول زمن سي السيد جميل.
هقولك زمن سي السيد كان حلو في ايه في الطاعة اللي ربنا أمر بيها بس وحش في الاستبداد من الزوج الرسول صلي الله عليه وسلم كان مطاع في بيته ولكن كان يتحدث لزوجاته ويشاورهن
إذا لابد من التفاهم والتشاور علشان المركب تمشي بسلام والرسالة تؤدي علي أكمل وحه.



عارف يادكتور الى بقترحه ان لازم اى شخص هيتزوج لازم يقعد مع شريكه حياته دى ويعرف طباعها ويعرف تفكيرها ويعرف اشياء كتير لان بجد دى هتبقا عشره وهتبقا طول الحياه ولازم يكون شرط التفاهم بينهم .

دا مش اقتراح دا شيء لابد منه وإلا حياتهم هتتلخبط وهيقابلوا مشاكل تظلم عليهم الحياة.



ممكن الخاطبه تنفع فى شىء واحد للبنات الى عدى سن زواجهم وحدش اتقدم ليهم او شاب مكنش اتزوج وطبعا صعب 30 سنه مثلا لسه هيدور على شريكه حياته او زوجته .

هو دا الكلام اللي لميس المفروض تعرفه وغيرها من أصحاب الفكرة دي.



بجد النقطه دى عجبتنى اوى فعلا فى بنات غير محترمين بالمره ويرسموا الاحترام لكن يادكتور على فكره الاحترام عمروا ما بيدوم فى الرسم الى بتعملوه البنت بيبان كتير من مواقف من اشياء بتحصل وعلى فكره يادكتور فى شباب كتير جدا بيعرفوا يميزوا من اول موقف ان البنت دى محترمه فعلا ولا بتمثل وكمان الشباب بيعملوا امتحانات كتير للبنت وهى مش بتبقا عارف ان دا اختبار وبيبان كدا بسهوله فيه .

مش لازم امتحانات فيب مثل عامي بيقول الحرامي لازم بيسيب وراه اللي يكشفه كذلك البنت الغير محترمة برضو لازم هتقع في حاجة هتبين انها مش مظبوطة يعني لكل جواد كبوة مش لازم امتحانات وبتاع. دا غير ان الطيبون للطيبات والخبيثون للخبيثات يعني لو انتا كويش ووقعت في واحدة مش كويسة ثق ان ربنا هيخلصك منها.



بجد مش عارفه الاهل الى بيفكروا فى المال قبل بنتهم وعايزه بجد اعرف ياهل الفلوس عندهم اغلى من بنتهم ازاى ؟؟؟؟؟؟؟؟

للأسف احنا في الزمن دا الناس من كتر غلاء المعيشة بقت كل اللي يهمها الفلوس الا من رحم ربي وربنا يجازي اللي كان السبب.



عارف يادكتور فى رجاله كتير جدا بيبقا زوجتهم مش مخليهم عايز حاجه ابدا ومكفيهم من كل شىء ومش محتاجين اى حاجه ابدا وتلاقيهم بيبصوا بره برضو

الرجل بطبيعته ما بيقدرش يتحكم في شهوته زي الست - بالرغم من ان شهوة الست أعلي - لكن التحكم عند الست أكبر لذلك الراجل غالبا بيبص برة بس مش الكل بيقدر يخون.





ويارب يادكتور يرزقك بالزوجه الصالحه والذريه الصالحه امين يارب .

ههههههههههههههههههههههههه
آمين يارب احنا والمسلمين اجمعين.


شكرا لزيارتك
وكالعادة نورتي المدونة
تششششششششششششششششــبـعـاً

دمت سالمة

Dr.Mohammed Gohary يقول...

مطرح ما ترسي دقلها

طــــيب
ايه طيب دي
وسع يا عم انتا وهوااااااااا

أنا أول مرة أشوف كاريمي بيقولي طايب

عالعموم انا هبقا جدع منك برضو وهقول

طيب الله خاطرك

تحياتي وابقا اكتب حبة كتير

دمت سالماً

Dr.Mohammed Gohary يقول...

د. محمود فرج

إزيك يا حودة
عليا الطلاج واحشني يااااض



أتفق معاك في جزئية ان ترشيح الأهل لبنت الشاب بيعرفها .. شيء كويس جدا
انما أنا مع لميس ان جواز الخاطبه مينفعش .. وده يا محمد لسه موجود
يعني لما تلاقي بنت مثلا .. بتنتهز أي فرصه عشان تعرف أخوها أو قريبها علي واحده صاحبتها .. ماهو ده جواز صالونات يا عم

طايب ايه المشكلة مش اتعرفوا .. مش جايز يحصل استلطاف وحب وجواز ولا ايه؟؟
انا مش معترض علي مفهوم جواز الصالونات النقطة بس اني معترض ان معظم البنات بترفض الموضوع من الأساس طب ليه ما تشوفيش ؟؟ مش جايز في خير جايلك؟؟؟


متشكر يا حودة بيه الف شكر ليك

تحياتي يا جميل

دمت انساناً رائع

Dr.Mohammed Gohary يقول...

غني يا بهية

د. مصطفي باشااااااااااا

حبيب قلبي

أنا عاذرك بس علشان الامتحانات


وانا مع جواز الصالونات تماما ومتأكد ان نسبة نجاحه كبيره جدا
ولكن لابد من وجود فترة خطوبه لا تقل عن سنه حتى يدرس كل طرف الطرف الاخر

طبعا طبعا الخطوبة مهمة جدااااااااااا

نورتني طبعا بدون شك

وسلملي علي حبيبة قلبي بهية

علي ما أجيلك

سلام يا حبيب قلبي

semsema يقول...

أحييك دكتر محمد علي إختيار الموضوع
وأنا لبيت الدعوة وزرت المدونة تاني وإن شاء الله علي طول
بالنسبة لرأيي في زواج الصالونات
أنا أتفق معاك في مفهومك لمعني زواج الصالونات
فيه ناس كتير أوي تزوجت كده وحياتهم كويسة جدا وفيه العكس
وفيه ناس كانوا يعرفوا بعض قبل الزواج وحياتهم كويسة جدا وفيه بردوا العكس
العبرة في الاول والآخر بحسن الإختيار من الطرفين والوضوح والصراحة لإن فترة التعارف سواء كانت خطوبة اول قبلها لازم يكون الطرفين واضحين جدا مش يخبوا عيوبهم وييجوا يتصدموا في بعض بعد ما يتزوجوا
ده رأيي في زواج الصالونات
أما برجح إن الطرفين يكونوا يعرفوا بعض قبل كده ولكن بشروط؟؟
إن الأهل يكونوا علي علم بموضوع الإرتباط ويكون فيه موافقه من الإهل علي المبدأ يعني في النور
ثانيا يكونوا واضحيين جدا مع بعض ويحاولوا في الفترة دي يشوفوا ايه عيوبهم ويصلحوها علشان متفسدش حياتهم بعدين
الحب اللي بيتولد بين الطرفين صدفة ده من أجمل الإحساس اللي ممكن الإنسان يعيشه بضوابطه طبعا
غير الحب اللي أكيد هينشأ بعد زواج الصالونات وإللي هيكون ميلاده ضرورة لإستمرار الحياة وليس إختيارا من القلبين..
عذرا للاطالة بس نقول ايه هم البنات كده رغايييييييييييييييييين..
تحياتي

Dr.Mohammed Gohary يقول...

سمسمة

أهلا بيكي تاني عندي

منوراني والله

ويارب زياراتك ما تتقطعش

بالنسبة لكلامك
ولا كلمة طبعا

تحياتي ومنوراني

وشكرا عالزيارة
وياريت كدا بس تيجي كل يوم ترغي

دمت سالمة

غير معرف يقول...

<< صباح الخير >>
نصبح الاول و بعدين نتفاهم ..
اولا : والله يا دكتور هو فعلا موضوع محير جدا , كل واحد نفسه يقابل الانسان اللى رسم له صورة فى خياله.. لكن ساعات الظروف بتفرض غير كده.
جواز الصالونات ثبت انه فى اغلب الاوقات بيكون ناجح جدا .. انا معاك فى وجهة نظرك انه لو تم كده بيكون من خلال معرفة مسبقة عن طريق الاهل او المعارف وبيكون فى المام بكل شىء عن الاسرتين .. مش مجرد زواج والسلام .. لان بجد الارتباط مش ارتباط فردين , لاء ده ارتباط اسرتين بكل ما لديهم من عادات و معتقادات و طباع , فلابد من التوافق فى هذه الامور .. بجانب المستوى الاجتماعى و المادى حتى لايؤدى ذلك الى فجوات و عثرات فى المستقبل .

تعرف انا لاحظت ان الارتباط العاطفى قبل الزواج مش بالضرورة هو اللى يساعد على استمرار الحياة , ياما ناس كتير كانوا مرتبطين قبل الزواج , و بالرغم من كده فجاءة تلاقى الامور وصلت ل المستحيل بينهم ويتم الانفصال بسرعة غريبة وغير متوقعة , هنا تساْل اين ذهب الحب ولماذا لم يشفع؟؟!!

انا برضه معاك فى نقطة لانى بجد لمستها وهى ان بنات كتير ممكن بينابواللغير محترمين جدا وهم فى الاصل غير كده.. تعرف ؟؟!! الغريبة بقى انك بتلاقى فعلا البنات دى بتتجوز جوازات محصلتش , تلاقيه انسان محترم جدا واخلاق و مركز و وضع اجتماعى .. وده فعلا لانهم بيعرفوا ينصبوا شباكهم ازاى .

اخيرا : انا فعلا مع زواج الصالونات فى اطار الاسرة والاهل ... هههههههه بالرغم ان ده محصلش معايا وكان الاختيار اختيارى انا , وربنا يستر بقى و يكملها على خير .

ارق تحياتى ليك ... سلام

Dr.Mohammed Gohary يقول...

د. داليا

أهلا بيكي

وشكراً علي آرائك وفكرك العالي

بجد عندك حق

أتمنالك حياة سعيدة

مع اختيارك ربنا يوفقك بجد

وسعيد بتعليقاتك

دمت سالمة لنا
ودامت كي بوردك معبرة

متشكر جدا والسلام الي حين

مدحت محمد يقول...

انالسة معلق عند لومة على الموضوع ده

بص ياسيدى

انا عاجبنى جملةانت قلتها اوى

البنت من كتر ما عرفت شباب قدرت تعرف نفسيةالراجل
فقدرت تقنعه انها مؤدبة

ربنا يستر علينا هههههههههههه

Dr.Mohammed Gohary يقول...

أهلا بيك يا مدحت

يارب تزورنا تاني

ويارب كلامنا يبقا هادف ونكون بنقدر نعبر عن مشاكل ونحاول نحلها


تحياتي ومتشكر علي تعليقك

وربنا يسترها معانا

دمت سالماً

غير معرف يقول...

اعتقد ان الخاطبه اللى اتكلمت عنها لاميس مبقتش موجوده اليومين دول ولا ينفع تبقا موجوده لان التعارف بين الناس مبقاش محتاج خاطبه..
ماعلينا..
فى الاول والاخر اهم حاجه الرضا والقبول بين الطرفين ..وقت ما بيتفقوا مبتفرقش معاهم الوسيله اللى اتعرفوا بيها على بعض او مسماها طالما كانت فى النور

Dr.Mohammed Gohary يقول...

أهلا إيمي

يا ويلكم يا ويلكم

فعلا عندك حق

أشكرك شكرا مرامي الأطراف منبعج الساقين شلولخ

سلميلي عالرمد هيهييييييييييييه

تحيااااتي

غير معرف يقول...

وأنت يادكتور لازم يكون فيه قصة حب طبعا فى النور لأن الجواز بالطريقة التقليدية فى اوقات كتيرةبيكون كارثة لمجرد ضغط الام او الاب ان الشاب يتزوج البنت دى بس مش بيكون فيه تفاهم بينهم ولو انه ممكن ييجى بعد الزواج أنا عن نفسى مبقتش تفرق معايا حب او من غير حب لان الموضوع ببساطة انى اعتزلت الغرام بعد قصة قديمة انتهت بجرح اندمل مع الوقت

Dr.Mohammed Gohary يقول...

أكيد طبعا

بس بقولك

يعني ايه اندمل مع الوقت دي يا سوسو؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

د/ ايمن القناوى يقول...

ياجوهرى ياجامد حبيب قلبى مدونتك عسل زيك

د/ ايمن القناوى يقول...

انا ايمن القناوى ياض مالو مش كاتب اسمى ليه

غير معرف يقول...

حلو موضوع الصور ده موتنى من الضحك ياخرب بيتك اللى جابك

Dr.Mohammed Gohary يقول...

يا كين انتا منورني والله

دايما لسانك طويل

عن أبو كدا

لازم استحملك



حبيبي يا أيمن

متشكر عالمجاملة ومنورني والله