٢٦‏/٠٦‏/٢٠٠٨

وفي القاهرة.. رأيت ما أفرحني وما أحزنني

قراء مدونتي الكرام ... مرحباً بكم من جديد
أتحدث اليوم عن مواقف رأيتها أثناء زيارتي للقاهرة منذ ثلاثة أيام.
استيقظت من النوم متأخراً ، تابعت أخبار المدونة حتى حان موعد الغداء حسب التوقيت المحلي لمدينة معدتي وأثناء تناول الغداء قالت لي والدتي أن بنات خالتي - شروق في الشهادة الإعدادية ، و خلود في الشهادة الإبتدائية - قد نجحوا وعليَّ أن أذهب لزيارتهم وتهنئتهم وقالت لي يفضل أن أذهب اليوم - منذ ثلاثة أيام - فقلت لها لا مشكلة أكملت تناول غدائي لأني الصراحة كنت جعان ملة وقمت بتغيير ملابسي وأنهيت بعض الأمور ثم نويت السفر ، ركبت ميكروباظ - بعشق الميكروباظات أنا - متجه الي ميت غمر وبحمد الله وصلت إلي ميت غمر الساعة 7.30 مساءً تقريباً وكان هناك بعض الأغراض نويت شرائها من ميت غمر فقمت بشرائها وأثناء تجولي وجدت هذه الصور التي أثارت الضحك لا أعلم لماذا ربما لأنني أحياناً أُصاب بحالة من الإبتهاج اللاشعوري المصاحب بتهييس حلزوني يضغط علي عضلة الحجاب الحاجز فيؤدي للضحك المتواصل وإليكم الصور وهي لأطباء من ميت غمر بأسماء عجيبة.

دا طبعاً ما أعرفوش بس أكيد الوالد كان ناظر أو مدير مدرسة يعني من الآخر تربية وتعليم . طب ليه يا جوهري ؟؟ قول لنا السبب في إكتشافك المذهل دا؟؟ يابني أهو كراس وكشكول وبتاع يبقا أكيد كان تربية وتعليم . طبعاً واحد مفتح هيتلامض ويقول اسمه كِراس- بكسر الكاف - هقوله عارف يا هندزه بس بستعبط .
ودا دكتور أسنان عيادته تقريبا تحت السلم دا إذا كان في سلم في المغارة دي . لو إسمه وَحش يعني بالإنجليزية monester يبقا محدش هيروحله لأن كل الناس هتخاف علي أسنانها ولو إسمه وِحش يعني بالإنجليزية Bad برضو محدش هيروحله نوهائي . والغالب إن اسمه بمعني Bad لأن شكل اليافطة ما يديش أكتر من كدا . يا دكتور محمد ياريت تدي الواد بلية صبي الميكانيكي اللي جنب المغارة -أقصد العيادة- نص جنيه وتقوله لمعلي اليافطة . الواد مش هيتأخر ولو تنح إديله ربع كمان بس يكون مخروم مش ورق ذل بقا.
بطل رغي وخلينا في موضوعنا .. طايب .. إنتهيت من شراء الأغراض وعلى الفور ركبت سيارة بيجو سبعة راكب متجهة للقاهرة - للأسف ما لاقيتش ميكروباظ وانتم عارفين إني بعشق الميكروباظات بغباااااء - وبحمد الله وصلت ولأول مرة بدون صداع ووجع دماغ من قبل السائق بشرايطة المزعجة كأغنية المحكمة أو الست لما أو احنا في زمن الوحوش أو العنب وغيرها أو من قبل الركاب بالرغي المستمر حيث أن الجميع صامتون لدرجة أسعدتني كثيراً وكنت ناوي أغنيلهم أيها الراقدون تحت الثرى بس خفت السواق يلبس في حاجة تقيلة واحنا علي طريق سريع ياباااا ومش طالبة خالص.
نزلت في شبرا ودخلت محطة مترو شبرا فوجدت رجلاً جذب انتباهي وإعجابي وأفرحني كثيراً كل دا في نفس ذات الوقت علي رأي الصباغ ، هذا الرجل نطلق عليه في لغتنا شحاذاً لكن ليس كمن نعرفهم ممن يجلسوا في الطرق ويسألوا المارة باسطين أيديهم . بل وجدت رجلاً يجلس علي كرسي منخفض إلي حدٍ ما ويقرأ القرآن الكريم بصوت عذب مرتفع قليلاً ، و يال روعة صوته ، وجدت المارة يعطونه ما يقدرهم به الله. أعجبني هذا الرجل ، طبعاً القرآن لا يباع ولا يُشترى ولكن الرجل فقير فخرج يبتغي وجه الله تعالي فأكرمه الله تعالى. فهو يعلم أن الرزق بيد الله وأن الله لا ينسى أحداً فلن ينساه والله وحقاً لم ينسه الله. فماذا لو كل منا ابتغى وجه الله في عمله وفي مكانه؟!!؟ والله ليُصَبّن علينا الخير صبا.


كنت ناوي شراء نسخ من كتاب مشروع وطن لبعض معارفي علي سبيل الإهداء فاتصلت بالصباغ الذي أخبرني أنه في كافيه البورصة وأنه ينتظرني. دخلت المترو وركبت ونزلت في محطة التحرير وذهبت للصباغ وجدت معه نضال ودينا تعرفت عليهم كم هم ظرفاء نضال شاب نحيف الجسم الي حد ما يعمل صحفي تحت التمرين في جريدة الطريق وكانت في يده نسخة الأسبوع منها وكان يبحث عن مقال له فيها وللأسف لم ينزل ، لفت انتباهي هذا المقال وهو من ضمن أشياء أبهجتني هذا اليوم.
وطبعاً لا تعليق لأن دا شغل جرايد الواد دا قتل جارته لأنها شتمته قدام الناس أينعم كان سبب الخناقة كورة بس مش بسبب أبو تريكة قتلها ، بس انتم عارفين الجرائد لازم الخبر يكون عنوانه مثير. خلينا في موضوعنا...
وكالعادة الصباغ كان مستعجل ووراه معجبين فاضطرينا نمشي ومشينا شارع طلعت حرب بطوله وطبعا كان مليء بالموزز ولم يكف الصباغ عن إيذاؤهم-هشردك يا صباغ- ولو أنكر دينا ونضال موجودين واسألوهم .نياهاهاهاااا شردتك يا معلم. ودعت الصباغ ودينا فكم كنت سعيد بلقاء كليهما ومشيت ونضال إلي مكتبة البلد أمام الجامعة الأمريكية لشراء النسخ من الكتاب. نضال من عزبة النخل أي محطة مترو بعد عين شمس لذلك سيكون معي الي أن أصل لخالتي . وبعد شراء النسخ ركبت ونضال المترو وغيرنا الإتجاه في رمسيس ووصلت الي محطة عين شمس وهنا ودعت نضال كم كنت سعيد بلقاءك وسألقاك ثانية إن شاء الله . نزلت محطة عين شمس حيث يسكن خالتي وخالي في عين شمس الشرقية وركبت تاكسي ووصلت لمنزل خالتي وهنأت بناتها وقدمت لهن هدايا النجاح كانت الساعة الواحدة تقريباً قلت لخالتي انا همشي بقا قالتلي نعم!! ايه تمشي دي هتمشي إمتا وهتروح إزاي ؟!!؟ دا عبيط دا ولا ايه ؟؟ أنا صممت إني أرجع البيت لأن في حاجات لازم أعملها علي الكمبيوتر ، و ودعتهم ثم خرجت واتصلت بخالي محمد اللي في الصورة دا

خالي أكبر مني تقريباً بـ 10 سنين بس يعني مش كبير قوي عني فبيعاملني كصاحب مش كخال . وطبعاً في نظره عيب أوي أكون في كايرو وما أبيتش عنده وبخاااااصة بالليل .إتصلت بيه أقوله إني كنت هنا عند خالتي وكنت ناوي أعدي عليه بس الوقت إتأخر لأن لو خالتي قالتله إني كنت عندها وما اتصلتش بيه هتبقا كارثة . إتصلت بيه وأنا راكب ميكروباظ - بعشقه برضو وبغباااااء - رايح لرمسيس قاللي إنتا فين ؟؟ قولتله في ميكروباص رايح لرمسيس قاللي راكبه من إمتا ؟؟ قولتله حالا قاللي ادفع له الأجرة وانزل قولتله لأ يا خالو لازم أروح قاللي انزل بقولك قولتله لأ قاللي انزل يا .. تيييت ... شتيمة أبيحة طبعا .. هجيب العربية وأجيلك قولتله هنزل بس هتيجي توصلني لموقف عبود قاللي بس انزل وقولي إنتا فين نزلت وقولتله في شارع مصطفى حافظ قاللي استناني علي أول الشارع قصاد شارع أحمد عرابي هتلاقي مقلة لب علي اليمين اقف جنبها وأنا هجيلك . وقفت أستناه وياريتني ما وقفت بعد دقائق من الإنتظار فوجئت بمعركة بمعني الكلمة لم أر مثلها في حياتي بين اثنين من الشباب يقوموا ببيع باديهات ولانجيري حريمي كل منهم يحمل سنجة -أسمع عنها بس الصراحة أول مرة أشوفها - هي عبارة عن سكين جزارة تشبه السيف لدرجة كبيرة إلا أن طرفها من الأمام عريض الي حدٍ ما ليس كالسيف. رأيت عدم الرحمة كل منهم يضرب الآخر ويتمنى أن تكون ضربته أقوي فتقتل الآخر قبل أن يقتله الآخر، فأجد ضربة في زراع الأول ثم ضربة في فخذ الثاني ثم ضربة في صدر الأول وهكذا الى أن سقط كليهما طريحاً وجاءت سيارتي إسعاف حملت بقايا اثنين من الشباب علها تتمكن من اسعافهم وطبعاً لم يجرؤ أحد علي فض الإشكال فمن ذا الذي يدخل بين سنج هاوية !! بالتأكيد سيصاب وليس أي إصابة ، الكل اكتفي بالمشاهدة وطبعاً لم أستطع التصوير لإصابتي بالذهول. وهب صاحب المقلاة علي أول شارع مصطفى حافظ -رجل ملتحي- حاملاً في يده فارغ زجاجة بيسي صاروخ وأخد يسب الإثنين أثناء المعركة قائلاً يلا يا ولاد دين كذا... انتا وهو وطبعاً لم يلق أحد من الشباب له بالاً فاستمرا في العراك إلي أن سقطا. وجاء خالي بعد خراب مالطة فحكيت له القصة قال لي هنا في أحمد عرابي كل يوم كدا ويلا نمشي حالاً علشان هييجي بوكسين شرطة ويلموا كل اللي واقفين وياخدوهم تحري . طبعاً مشيت مع خالي وقولتله فين عربيتك قاللي الجراج مقفول ومش هينفع أطلعها وقاللي إنتا هتبيت معانا وبكرة الصبح الساعة 7.00 هصحيك وأوصلك لموقف عبود وأنا رايح الشغل قولتله لأ قاللي بس يا ..تييييت... كلام أبيح طبعاً... ما تخلنيش أسب لك دا الغريب لما بيكون مزنوق بييجي بيبات معانا فما بالك بابن أختي؟؟ انت أهبل يااض ولا شكلك كدا ؟؟؟ بقوله لا بتعلم، قاللي طب جي تتعلم علي اللي بيدي كورسات إستهبال للناس يلا أحسن هاكلك تلاتين قلم علي سهوة بقوله ليه هو أنا صعيدي ؟؟ قاللي لأ أجدع طبعاً. وصلت البيت لأجد زوجة خالي أعدت وليمة فاخرة من الدجاج وخلافة وقالت لي : يلا عاوزاك تعوووم قولتلها والله لسه واكل قالتلي هتاكل تاني وبطل هبل .أكلت طبعا أنا وعمار وندى -ولاد خاللي - اللي في الصورة دي

وبعد الأكل نام خالي وزوجته وجلست أنا مع عمار أفندي وندى هانم



لحد لما الفجر أذن ندي هانم نامت لأنها تعبانة وعندها اللوز أما عمار فما رضيش ينام وكل شويه يقولي بحبك أقوله وأنا كمان يحضنني ويبوسني عسل عمار دا .
بعد ما صليت الفجر وبدأ النور يخترق ظلام الليل الدامس فإذا بعمار يقول لي: سايف النور حيطلع أهو ، بص احنا حنقعد لحد ما نسوف السمس ، قولتله لا يا جميل أنا لازم أنام علشان أبوك هيصحيني الساعة 7.00 الصبح علشان أروّح قاللي طب أنا حايز أصورك بالموبييل ده قولتله وبعدها ننام؟؟ قالي ماشي قولتله إزاي يصورني الواد مسك الموبايل قولت لازم أعمله منظر مضحك الواد صورني صورة حلوه أهي


شفت الوداعة يابني تنين وديع نياهاهاهااااااااااا
بعد كدا قولتله يلا ننام قاللي السمس حتطلع أهي قولتله لااااااا يلا ننام قاللي يلا ، أخدته في حضني ونمت لقيت خالي الصبح بيصحيني وبيقولي إيه دا؟؟ إنتا ماسك في الواد كدا ليه ؟؟ قولتله صباح الفل يا خالو أنا ابن أختك هااااااا قاللي لأ كلوا الا الشرف ههههههههههههه ظريف خالي بس ظروف الدنيا جعلت الكل غير قادر علي الضحك والمزاح ... صحيت غيرت هدومي وفطرت عالسررررررررررريع ونزلت مع خالي -واللي الناس متعرفهوش إنه أخو أمي-ركبنا عربيته ووصلني لموقف عبود وعدت إلي المنزل لأجد حنين بنت أختــشششي عندنا في البيت وهي ما سأتكلم عنها في بوست قادم لأني بحبها جداً ولأنها بجد أمووورة أوي ودمها خفيف فوق الوصف .
طبعا نمت كالبعير من التعب وبكدا يكون اليوم انتهى .
حقاً كان يوماً متعب متعب متعب وأبوتريكة كمان .
دمتم سالمين
د. محمد الجوهري
ملك ميت غمر والسودان والكونغوالدكتاتورية وزيمبابوي وأنجولا وتنزانيا

هناك ٣٨ تعليقًا:

semsema يقول...

هاو ار يو دكتر محمد؟
حمدالله علي سلامة والعودة الي ارض الوطن
بالنسبة لكومنت حضرتي عالبوست
أولا لافتات الاطباء
ده شئ عادي جدا اكيد اللافتات دي في شارع الجيش او بعد عمارة الاطباء
ولو توغلت شويه في الشارع اللي بعد مخبز النور هتلاقي مالذ وطاب

بالنسبة لرحلتك الي المحروسة
نصيحة متتفرجش علي خناقات تاني في المحروسة الا وانت معاك البطاقة الاحتياط واجب بردو
ومبروك لاولاد خالتك النجاح وعقبالك قول آميين
وولاد خالك ماشاء الله زي القمر ربنا يبارك فيهم
تحياتي دكتر محمد
وزيارة سعيدة الي المحروسة
وعود احمد الي ميت غمر

۩۝۩ Dr. Flavio ۩۝۩ يقول...

والله كلامك ده كلام شوارع

تسيب العيال يتضاربوا لغاية ما يخلصوا على بعض وانت واقف تتفرج؟

وتسمح ازاي يا دكتور إن عربيتين اسعاف تييجي تشيلهم .. أمال انت رحت فين؟؟ .. مش تروح لأقرب محل وتجيب ابره وفتله وهاتك يا غرز .. غلطان أنا يا عمي في كلامي ده؟؟

لو غلطان قول انت غلطان يا حوده

أسيبني من الهزار وأكلمك في الجد

نفسي والله يا جوهري أنزل معاك يوم وأقابل الصباغ واقعد ع البورصه وأشوف معشر المدونين العظام (( ايه العظام دي؟؟))

قبل ما أنسى .. احجز لي نسخه من الكتاب وخليك جدع ... أنا نفسي أقراه يا جدعااااااااان

ومبروك لبنات خالتك وعقبال ولاد خالك وعقبالي وعقبالك في الباطنه والأطفال أحسن شكلها نيله منيله بنيله.. ادعي لي يا واد بقلب جااااامد


سلام يا واد يا جوهري يا كبير

أخوك محمود

ملحوظه صغنططه

هيا ايه الشتيمه الأبيحه اللي خالك شتمهالك؟؟ هههههههههههههه

غير معرف يقول...

اولا احييك دكتور بجد لما بدخل مدونتك بيعجبنى الهدوء بالرغم المشاكسه الى انت بتعملها بس هاديه ورقيقه جدا .


بس فى سؤال رخم اوى يادكتور عايزه اسئله انت اتغديت ايه ؟؟؟؟

يارات بس على كدا على الاقل يادكتور دى اسامى معقوله شويه دا فى اسماء اغرب من كدا بكتيييييير جدا احمد ربنا يادكتور انك شوفت الاسماء دى .


بالنسبه لاى شىء تركبه دلوقتى تسمع اغانى غريبه وتلاقى السواق منسجم مع الاغانى بنحس اننا لم نفقه شىء فى اى شىء وان احنا مش سمعنا الاغانى دى قبل كدا على اساس اننا مش فى المجتمع اصلا .

على الجرايد بتكتب اشياء كتير لازم اكيد علشان تشد القارىء انو يقرا الموضوع الى مكتوب حتى لو مش حلو يشدك اولا وتتصدم بعدها .

بالنسبه يادكتور للى انت شوفته والله مش فى مصر بس فى كل مكان تلاقى الحوادث دى وتلاقى محدش يعرف بدخل ابدا لانه يضيع بينهم بسهوله جدا وتلاقى اصحاب وتلاقى اقرب الناس لبعض بيتخانقوا والله بقيت مهذله كبيره اوى وبقيت فى كل مكان وفى كل شارع والله .ربنا يهدى الناس اجمعين يارب.

بالنسبه لكلام خالك لازم اكيد تبات معاه فى القاهره ازاى تمشى فى الوقت دا وكمان بيت خالك مفتوح بس قولى ايه الى كنت عايز تعمله على الكمبيوتر ؟؟؟؟؟اسئلتى رخمه لازم طبعا .

بس بجد ماشاء الله ربنا يباركله فيهم يارب ويخليهم طبعا لبابهم ومامتهم ندى وعمار زى العسل ماشاء الله طبعا ربنا يباركلهم يارب دايما .

بس ايه الصوره دى يادكتور صوره جميله بجد وضحكتنى جدا هو تقريبا مش راضى ينيمك فقولت انام فى الصوره وخلاص .


واهم شىء انك وصلت بسلامه الى ارض الوطن بتحسسينى انك كنت فى فلسطين بتحارب عارفه هتقولى كدا .

لا بجد بوست جميل اوى وفى كوميديا كتير اوى .

تحياتى ليك دايما بكل خير .

blue-wave يقول...

معرفش ليه يا حمادة حاسس اننا هانجيبلك عيش وحلاوة قريب:))
بس على فكرة انت لماح ودى حاجه كويسه فى الدكتور الشاطر
نصيحه اتخصص clinical pathology
ـحياتى

Dr.Mohammed Gohary يقول...

سمسمة أهلا بيكي
انا الحمد لله تمام وزي الفوووول
الله يسلمك يا دكتوره
ايه دا انتي غمراوية؟؟
اهلاااااااا
واا بقول برضو الابداع دا مش بالساهل

دانتي دارسة ميت غمر
فعلا يوسف كراس في شارع الجيش
بس مش بالظبط شارع متقاطع معاه بيودي علي شارع بورسعيد

ولو توغلت شويه في الشارع اللي بعد مخبز النور هتلاقي مالذ وطاب
يا ستي دانتي جبتي صور محدش جابها

أنا ما بركزش قوي في الموضوع دا لو ركزت هجيب حاجات ناااااار

نصيحة متتفرجش علي خناقات تاني في المحروسة الا وانت معاك البطاقة الاحتياط واجب بردو
منا معايا بطاقة وكارنيه حزب وطني بس التحري مالوش كبير

ومبروك لاولاد خالتك النجاح وعقبالك قول آميين
آآآآآآآآآآآآآآآآآمين اسمع منها يااااااااااارب

متشكر عالزيارة
وكالعادة منوراني والله العظيم

Dr.Mohammed Gohary يقول...

حودة بيه

مرهم يا عم الحج

ايه دا ياوااااد بقا انا كلامي كلام عيال

ياعم بقولك سنج تهوي وكلاب تعوي
بتهرج انتا عاوز تفقد جوهري
أنا ثروة قومية يا واد
انا احوش في خناقات فيها سنج؟؟؟؟؟؟

يا حلاوة علي اساس اني معايا خيط وابرة ولا دارس جراحة
يا عم دولا هيتعملهم جينرال اناسيزيا رسمي وشغل آي سي يو
وانتا فاهم

ستين غلطااااااان يا حودة

ياعم تنور وهننزل أكيد هننزل بس نروووووووووووق
والعظام جمع عظماية وهي طعام بني هواهيووو


بجد؟؟

دانا جايب لناس بس ما يغلاش عليك أعينلك يا برنس بس لو نزلت مصر هات منزلتش هعينلك واحدة من عيوني

ربنا يوفقنا ويوفق كل اللي زينا وربنا يستر هي مش شكلها هي بالفعل طين

لاااااااااا الشتيمة الابيحة من خالي بسسسس
مش مسموح لأي فرد آخر

تحياتي يا جميل

شكرا علي المرور

Dr.Mohammed Gohary يقول...

اللؤلؤة الجميلة المضيئة

والله نورتي المدونة

مشاكسه ايه؟؟ فين دي ؟؟؟ مين ؟؟ ازاي ؟؟؟ لا مافيش مشاكسة ولا بطيخ
رقيقة جدا
مممممممممممم ربنا يخليكي للمدونة واللي فيها


بس ايه الصوره دى يادكتور صوره جميله بجد وضحكتنى جدا هو تقريبا مش راضى ينيمك فقولت انام فى الصوره وخلاص .

عرفتي منين؟؟؟؟
ههههههههههههههههههههههههه


ألف شكر علي المرور

ويارب يخليلينا كي بوردك والايد اللي بتكتبلي عليها احلي الكومينتات

دمت بسلام




بس قولى ايه الى كنت عايز تعمله على الكمبيوتر ؟؟؟؟؟اسئلتى رخمه لازم طبعا .

طب وليه الاحراج دا
فعلا أسئلة رخمة
أقولك كنت عاوز أعمل جمعيه عالكمبيوتر بس عاوز أقبضها الأول ههأأأأو




اتغيت كوسة ورزززز ولحمة بتلو من اللي بتستوي في خمس دقايق دي ليه؟؟



يارات بس على كدا على الاقل يادكتور دى اسامى معقوله شويه دا فى اسماء اغرب من كدا بكتيييييير جدا احمد ربنا يادكتور انك شوفت الاسماء دى .

منا عارف دانا لسه في بوستات جايه هوريكي العجب

Dr.Mohammed Gohary يقول...

دكتور عمرو

أهلا بيك

منورني واللد ورافع معنويااااااتي

ربنا يخليك

عيش وحلاوة مين بس؟؟ مش كفايه سجن في الكليه كماااااااان هيبقا في ابو زعبل لا والنبي مش ناقصه خاااااااااالص


بالنسبه للتخصص ربنا يسهل
بس الكلينيكال باثولوجي صعب وعلشان أحضر هيقرفوني هناااا

ربنا يسهل محدش عارف الخير فين

متشكر علي الزيارة

سعيد بالتعارف عيك

دمت سالما

Unknown يقول...

شيء حلو اوي انك تسطر يومياتك


بلوج جميله

زيارتي الاولي تقريبا (ههههه)

و ان شاء الله لن تكون الاخيره


ياسميـن

نوته و قلم

Dr.Mohammed Gohary يقول...

عاقلة علي أرض الجنون
ياسمين

أهلا بيكي
حصلناااا عظيم الشرف بزيارتك الأولى


وان شاء الله مش الأخيرة

بس للأسف أنا مش بسطر يومياتي
أنا بكتب بس عن مواقف تستحق أن تذكر

شكراً علي المجاملة

دمت سالمة

د/اجدع بنوته يقول...

جامده صورة التنين الوديع

احنا قاعدين نزاكررررر ومفحوتين

وانت بتنزل تتفسح وتقابل وتعوم ف فراخ

ده بدل متتعاطف معانا ومتخرجش م بيتكم

حداد ... وااصدقتاااه

نايس داااى

وربنا يخليك خالتك وبناتها وخالك وبنته وابنها وجوز خالتك ومرات خالك

العيله كلها م الاخر يعنى

Dr.Mohammed Gohary يقول...

كدا يا ياسمين

اخص عليك والف اخص وبينهما اخصين متشابهين

قصيدة اخص للمتنبي

ايه يا بنتي فينك كدا ايه دانتي دحيحة جداً ألا ما قلبك حن للمدونة بتاعتك حتي

وتقوليلي بتفسح دانا لو مش ماما اللي قالتلي ولااا كنت نازل أصلا علي فكرة عاملك مفاجأة مووووز مووووووز موووووز


شفتي التنين نياهاهاهاااااااا
أي خدمة المرة الجاية في تماسيح بس عايز قلب جامد



ربنا يخليكي ويخلي شعب مصر كله

تحيااااااااتي يا سمسمة
وشكراً عالمرور

على الزيبق يقول...

الدعوة لحظر الحزب الوطنى

لماذا لا نقوم بعمل حملة قومية من أجل حظر وحل ما يسمى بالحزب الوطنى
ولماذا لا نقوم برفع دعوى قضائية امام المحاكم المختصة
نتهم فيها الحزب الوطنى بأنه حزب يهدد الدستور ويعطل الدستور
وبأنه حزب يزور ارادة الشعب ويستغل ما لديه من سلطات ونفوذ من أجل البقاء فى الحكم لأجل غير مسمى


قد يقول قائل من الصعب أو من المستحيل أن يحدث هذا الأمر ومن المستحيل أن ننجح فى حظر الحزب الوطنى
وانا غرضى ليس حظر الحزب كأجراء قانونى .. وإن كان هذا ممكن .. ولكن غرضى هو مهاجمة هذا الحزب الفاسد الفاشى الفاشل المزور
مهاجمته قضائياً وشعبياً وإعلامياً
فلنتخيل سوياً هذا الخبر على صدر صفحات الجرائد وفى مقدمة النشرات الأخبارية
قوى حزبية وشعبية واعضاء معارضين بمجلس الشعب المصرى
يطالبون بحظر الحزب الوطنى الحاكم ومحاكمة اعضائه

ان مثل هذا الخبر كفيل بزلزلة عروش وقصور
هذا الخبر فقط يستطيع أن يفكك أوصال السادة اعضاء هذا الحزب وقياداته

اتمنى أن نناقش هذه الفكرة وأن نبحث فى سبل تحقيقها
والباب مفتوح لتقديم مقترحات وأفكار أخرى من أجل أنجاح هذه الفكرة
ومعاً من أجل حظر الحزب الوطنى ( الديمقراطى )

Dr.Mohammed Gohary يقول...

أنا مبحبش الكلام

عندك اللي تقدر تقوم بيه ورينا يا برنس

أنا لا فاضي ولا فيا دماغ

زفته وقطران يقول...

انا البوست كله عجبني

بس ليا طلب
في ف حلوان تعرفها
محل اسمه الروبي
روح عنده حتلاقي شحات قاعد وماسكف ايده كانز وهو بيتغدي
وف يوم لاقيناه ماسك كاميرا ديجيتال
ايه رايك

ابتسم انت في مصر

اخواتك
زفته وقطران

Dr.Mohammed Gohary يقول...

زفته وقطران

أهلا بيكم ومساء الوحلة من شعب ميت غمر كله سبيشيال لعيونكوا

طبعا عارف حلوان بتهرجي


ايزي جداً معروف ان الشحاتين نصهم ان لم يكن 90 في المية منهم كذابين ومش محتاجين صدقة

بس أنا بتكلم ان الراجل اللي شوفته عجبني انه ما مدش ايده بالرغم من انه محتاج صدقة بسي ابتغي وجه الله فأكرمة الله

اشطططططططة

يارب زفتى تفهم هيا وطنطا كمان

تحياااااااااااااتي

Dr.Mohammed Gohary يقول...

يا زفتااااااااااا

نسيت أقول

Dr.Mohammed Gohary يقول...

كالعادة


منوووووووورة اه والله

شكرا علي المرور والاشارات
دمت سالمة

semsema يقول...

لا كله الا زفتي
مسقط رأسي وبلدي العزيز
بلاش نستغل الظروف وأسماء الناس ونجيب في سيرة الجيران
النبي وصي علي سابع جار
واحد بالك يادكتر محمد
لحوم الزفتاوية مسمومة
تحياتي دكتر محمد
والي كل اهل ميت غمر

Dr.Mohammed Gohary يقول...

علشانم خاطرك بس يا سمسمة

نعدي الكلام

لا طبعا زفتي حبايبنا

أنا بس بنكش زفته هانم قطران

تحياتي

عيله مفتريه سابقا يقول...

ولزمتو اية بس الكلام ده
اللى تحت اترك تعليقكك
انت هتخلينا نعلق غصب ولا ايه يا دوك
بس بص يا دكتور
الدكاتره اينعم معروف عنهم تقل دمهم
لكن وربنا
باين انك دمك خفيف وظريف
بس بصراحه الله يكون فى عونك ازاى عملت المشاويرررر دى كلها
لالا انت شكلك مزنجر :D

مبسوطه بيك يا دوكتووووور

سلامى

Dr.Mohammed Gohary يقول...

يا آنسة الكلام دا لناااااااس بتطول لسانها

انما الناس الأمامير والعساسيل دول حبايبنا

نياهاهاهاهاااااااا


بس بص يا دكتور
الدكاتره اينعم معروف عنهم تقل دمهم
لكن وربنا
باين انك دمك خفيف وظريف

اسكتي مش اللي بتتكلمي عنهم دول انقرضوا دلوقتي الدكاترة بقوا من كتر الإحباااط بيهيسوا

ربنا يخليكي شكرا علي المجاملة




بس بصراحه الله يكون فى عونك ازاى عملت المشاويرررر دى كلها
لالا انت شكلك مزنجر :D

ليه بس يا أفروديت دولا اينعم شوية مشاوير هلكتني بجد ونمت كالبعير بس عادي يعني احنا لسة شبااااااااب


مبسوطه بيك يا دوكتووووور

والله انا اللي مزجطط بزيارة حضرتك يا فندم وياريت تنورينا تااااني وتاااالت وراااابع وخاااامس وسااادس فاضيه ولا وراكي حاجة وساااابع وتاااامن وتااااسع


شرفتينا الشوية الزوغيرين دول

علي فكرة مشربتيش الشاي المرة الجاية بقا ان شاء الله

لك ارق تحياتي
ودمت سالمة

كلام على بلاطة يقول...

طبعا يا دكتور
اختيارك لزملاء المهنة واسمائهم
يدل على روح ناقدة ولكن ده واقعنا الواقع 60 مرة
تحياتى

Dr.Mohammed Gohary يقول...

سيدي صاحب مدونة كلام علي بلاطة

انا لست انتقد أحد

دا مجرد هذار وأظن باين من الأسلوب

وإذا أردت التغيير فلتبدأ بنفسك

شرفتنا

زى الهوا يقول...

هههههههههههههههههههه يوم جامد فعلا , اهو انا بقى نفسى اروح اقضيلى يوم بقى فى البلد بتاعت قرايب بابا , اعيش حياتى كدة , عسولين ولاد خالك جدا , وبعدين ازاى تيجى عين شمس من غير ماتقول , كنت قولت قبلها كنا نفرشلك الارض بالجثث امثال بتوع الخناقة كدة هههههههه , يوم جميل واسبيشيال


وعلى فكرة موضوع اليفط دا علشان بس حضرتك دكتور فبتلفت انتباهك اى يافطة فيها اسم دكتور , فكرتنى بيا اول لما اتخرجت كنت ادور على اى شركات سياحة واشوف اساميها , وياه بقى لو لمحت كلمة بالألمانى بابقى عايزة اطير كدة ههههههههههه

Dr.Mohammed Gohary يقول...

زي الهوا

أهلا بيكي

منورة المدونة والله العظيم 3

روحي يا شيخة قضيلك يومين تلاته محدش واخد منها حاجة

ولاد خالي دولا أمامير ربنا يحرسهم يارب


لا يا ستي مش ناقصة جثث
دانا شفت الاتنين دولا كان هيغمن عليا عارفه في فرق كبير جدااااا بين اني ابقا واقف في الاستقبال وتجيلي حالة زي دي وبين اني ابقا شايفهم وهما بيموتوا بعض
ماعلينا


يا جماعة انتم ليه مصممين ان موضوع اليفط دا نقد للدكاترة علشان انا دكتور لا والله
دا هذار مش أكتر لفتا انتباهي بس الأسماء وفي بوستات جاية فيها أسامي عجب


انتي بكالوريوس ألسن زي أختــشششششـي بس الفرق كنتي بتدوري عاليفط علشان شغل انا لفتوا إنتباهي الأسماء ليس إلا.... أظن في فرق!!

بالموناسبة أخـتــششششــي بكالوريوس ألزون عين شمس قسم صيني وإيطالي


تحياتي

ومستنيكي تااااااااااااني تزوريني
وأزورك ونتزاوز
نياهاهاهاهاااااااااااا


دمت سالمة

زى الهوا يقول...

انا على فكرة ما اقصدش انها نقد ولا انا كنت بابص على شركات الترجمة علشان شغل , نوووووووووو خالص , بس بيلفت انتباهك اى حاجة فى المجال بتاعك


يعنى مثلا لما تجيب تيشيرت جديد , بيلفت انتباهك اوى كل اللى لابسينه , وتقعد تسأل نفسك ياترى انا احسن فيه ولا هوه ( دا انا بافكر كدة يعنى ) هههههههههه , زى مثلا برده لما انا كنت لسة مجاليش نتيجة التنسيق , فكنت متخيلة اما السن المنيا او عين شمس


بقى يلفت انتباهى اوى كلمة المنيا كل لما اشوفها فى حتة , الاول ماكنتش بتلفت انتباهى لأنها لا تعنى لى اى شىء

ياااااااااااارب تكون فهمت قصدى


وبالنسبة لأخت حضرتك اعتقد انها مش دفعتى لأن حضرتك ستة وتمانين زيى يبقى هيه اكيد اى تاريخ تانى غير ستة وتمانين وإلا فانتوا توأم وانا مش واخدة بالى هههههههه , وحتى لو هيه دفعتى فانا كنت قسم المانى لغة تانية انجلش , فبرده اكيد مش هابقى عرفاها ههههه


سلملى عليها كتير ووالله ممكن اكون عارفاها اصلى على ايامى كنت باعرف الكلية كلها


رغاية انا بشكل فظيع , بس اه كنت عايزة اقولك إن ألسن ليسانس مش بكالوريرس , دى الحاجة الوحيدة اللى خلتنى ادخله , اما عرفت انى هابقى معايا ليسانس ألسن على ايه مش عارفة , عملت بيه ايه يعنى هههههههه

Dr.Mohammed Gohary يقول...

زي الهوااا
أهلا بيكي

منورة والنيعمة

ياستي والله فاهم والله العظيم

ماهي أكيد أختي مش دفعتك دي مخلصة من 3 سنين ومتجوزة ومخلفة

ألسن ليسانس
والله ما أعرف

أخــتــشششــي مخلصة السن والله

بس اللي اعرفة ان شهادة بكالوريوس أعلى كتير من ليسانس

ولا ايه؟؟؟؟؟؟؟
أقولك تعملي بيه ايه

تعملي جمعية وتقبضيها الأول

نياهاهاهااااااااااا

منوراني والنيعمة


تحيااااااااااااتي

Hosam يقول...

على رأى واحد بيقول
بحب مصر وبحب تراب مصر بس ترابها دخل فى عينى

Dr.Mohammed Gohary يقول...

هههههههههههه

ايه الحلاوة دي يا حج حسام
انتا قريت العنوان وخلاص

نياهاهاهااااااااا

عموماً نورتنا بالزيارة

ومستنيك تزورني تااااااااااااااني

دمت سالماً

Ahmed Al-Sabbagh يقول...

هههههههههههههههههههه

ودينى لوريك

بقى انا لم اكف عن ايذائهم

يا كداب مش فى واحدة عدت من غير ما أأذيها انت نسيت ؟

لما كنت بربط رباط الجزمة وواحدة عدت من غير ما اخد بالى وما اذيتهاش

هههههههههههههههههههه

ماشى ماشى

وكمان جايب لى شهود

وانا اللى كنت بتعبرك الحتة الطرية فى حياتى

طيب اصبر عليا

هفجر لك المدونة

بوست جامد جدا جدا

تحياتى

احمد الصباغ

غير معرف يقول...

ايه يابنى الوداعة دى ههههههههه اعقل شوية ياعمرو باشا دهأنت دكتور طيب دى صورة عشان تفرح ابن خالك ليه تنزلها فى البلوج؟الناس هتضحك عليك بس لذيذة سلام للتطنيش

غير معرف يقول...

على فكرة انت شكل والدتك فى صورة البلوج

Dr.Mohammed Gohary يقول...

لا لا لا

انا مش مصدق نفسي
همووووووووت نفسي
أحمد الصباااااااااغ اخيرا افتكرني

منور يا برنزززززززززززز

يسلاااااااااام ساعة ما كنت بتربط رباط الجزمة فعلا ما أذيتهاش بلسانك بس قعدت تبص تبص تبص
وفي الآخر قمت وقلت حته موزززة
نياهاهاهاهاهاهااااااااااااا
هشردك لا بجد هيا دي اللي فلتت من ايدك

ههههههههههههههههههههه
حبيبي يا صباغ



انا حته طرية؟؟؟؟
لا لا لا يا أحمد هنتفهم غلط
خود بالك
نياهاهاهاهاهااااااااا

ربنا يخليك يا برنزززززززز


محدش يقدر يفجر المدونة دي محصنة بقواعد صاروخية متينة وفي نابالم وفي يورانيوم مشع اوعي تقرب يا صباغ


ربنا يخليك يا باشا بعض ما عندكم

متشكر علي المرور أحمد بيه

ومش هقولك منورني لأنك صاحب مدونة البيت بيتك
تحياتي يا جميل

Dr.Mohammed Gohary يقول...

أهلا سوسو باشا

منورة والله

فينك من زمااااااااان

تطنيش هاااا انا برضوووووو؟؟؟؟

شفتي الوداعة نياهاهاهاهاااااا

أعقل ؟؟ ليه كده بس هو انا مجنون ولا ايه؟؟
وايه علاقة دكتور بالموضوع؟؟

لا والله انا بس بسكت الواد فلقطني صورة حلوة عجبتني
فقولت اوريها للناس علشان تضحك مش تضحك عليااااا تفرق كتير
زي الممثل الكوميديان بيضحك الناس بس الناس في الآخر بتحبة وممكن تحترمه لو هو محترم
أظن انتي صحفية ومش محتاجة أفهمك

Dr.Mohammed Gohary يقول...

لا خالص مش شكل والدتي أنا شكل اخوالي

تحياتي ومتشكر علي الزيارة

l0ma يقول...

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه جامدة مووووووووووووووووووووت الصورة بتاعتك فعلا تنين وديع :]:]:] شكلك فاجر

Dr.Mohammed Gohary يقول...

ههههههههههههه
فاجر
نياهاهاهااااا

مدح بما يشبه الذم

يخربيت كدا

عموما متشكر يا أحلي لوما

تحياااتي