١٤‏/٠٤‏/٢٠٠٨

حوار القلب والقلم

نعم ... انه قلب أحبك ... وجاء اليوم وتحرك ... فأمسك بالقلم ... فأمسك بالقلم ورسم صورتك أتصدقيه؟!!؟ ... أتصدقي أنه كان يختبر نفسه هل مازال يذكرك ؟!!؟ أمازال يذكر تفاصيل وجهك ... هاتان العينان وهذا الأنف وهذان الخدان وهاتان الشفتان ؟!!؟ ... وأخذ قلمي يتحرك بعدما صمت عن الكلام معك منذ وقتا طويلا في مذكراته ... هب قلمي من السكون وكأنها صحوة ... فراح يصيح لماذا ؟!!؟ ... لماذا ابتعدت عني أيها القلب ؟!!؟ ...هل وجدت قلبا تتحدث اليه ؟!!؟ تبث له مشاعرك ؟!!؟ فأجاب قلبي على الفور وبلا أدني تردد ... وهل اذا وجدت قلبا آخر أعود اليك ؟!!؟ فوجم قلمي وهدأ لبرهة ثم عاد لينظر لقلبي فقال له ... أخبرني أنسيتها ؟!!؟ فرد قلبي ... نعم فقاطعه قلمي قائلا كيف نسيتها ولم تجد قلبا تحب غير قلبها ؟!!؟ ... فصاح قلبي كفــــــــــــاك ... فتابع القلم كلا بل أثبت لك أنك مازلت تحبها ... فقاطع قلبي قائلا لم أعد أحبها كما أني لا أكرهها ... فرد القلم حتي ولو لم تعد تحبها فانك مازلت تذكرها ... فرد قلبي لا أدري ... فرد القلم لاتدري!! وأنا معك ؟!!؟ كلا ... بل ستعرف الآن أمازلت تذكرها أم حقا نسيتها ... هيا أيها القلب فلتحضر ورقة بيضاء ولتأت الي ... فأحضر قلبي ورقة بيضاء ... فقال له القلم هيا تذكر صورتها وحركني علي تلك الورقة لأرسمها ... فبدت علي قلبي ملامح الحيرة ... وأخذ سؤال يموج بداخله ... هل حقا مازلت أذكرها ؟!!؟ فأمسك بالقلم وراح يرسم رتوشا لطالما اشتاق اليها فبدأت ملامح الوجه تتحدد حتي اكتملت فراح يبكي بكاء مرا ثم صاح بالقلم ... أنت من ترسم ... فرد القلم كلا ... اني لم أرها من قبل ولا أعرفها كما أنك من تحركني فرد قلبي ... كلا لقد قطعت علي نفسي عهدا - تللك الليلة الممطرة حالكة السواد- أني سأنساها ... فرد القلم ومـا ذنبي أنت من حركني فلا أتحرك وحدي ... ترسم بانقباضاتك وانبساطاتك المتتالية رتوشا اكتملت فصار وجهها ... أولو لم تكتمل كنت ستتهمني أني أيضا من يرسم ؟!!؟ ... فهدأ قلبي قليلا ثم عاد يقـــــول لنفسه ... لا فائدة ... لا فائدة ... فأخذ يتذكر تلك الأيام التي حملت له الكثير من الأحلام والأمنيات... ثم استدارت من خلفه فطعنته طعنة مازال يشكوا أثرها ... فلا هو حـــي يعيش ويسعد ... ولا ميت فترحمه ذكرياته ... فنظر قلبي الي الصورة أمامه وهام علي وجهه لا يعرف الي أين يذهب ؟!!؟ وممن يفر ؟!!؟ ...
هل رأيتم حيرة كهذه ؟؟؟؟ لا أظن .




شكرا لزيارتكم وأشكر من يترك لي تعليقا.


دمتم بسلام .


د. مــحمـد الجـــوهــري

هناك ١٢ تعليقًا:

۩۝۩ Dr. Flavio ۩۝۩ يقول...

تقول إنســــــــــــى
و أقول أه لو أقدر رغم طول النوى أنسى
تقول إقســــــــــــى
و أقول اللي يشرب من عينك الاحساس ما يقسى

أحبك يا بعد هالقلب..أحبك.. أحبك ..أحبك

أبتأسف و أنا ما خطيت لاني بالفعل حبيت
أنا سمعتني الايام ياليتك تسمعي ياليت

صعب أصبر على الحرمان صعب أنسى ولو لحظة
لاني عاشق و إنسان..كفاية قسوة العالم

تعالي أنا محتاج لك دايم قبالي
تعالي من ورا حزني تعالي من خيالك

و تقول إنسى

انا لفيت حتى تعبت الدنيا من أسفاري
و لا لاقيت في عز الشتا مثلك دفا و اخلاص
يا ناري

نهاري و السهر إنت و أحلام العمر انتي
و لو بان لي صوتك عرفت السر بسكوتك
أنا عشقــــــــــك و أنا موتـــــك
و أنا داري




مش عارف أنا حطيت لك كلمات الأغنيه ديه ليه؟

بس عشان لاقيت نفسك قطعت وعدا في الليله الممطره حالكة السواد بأنك ستنساها .. ولا أراك نسيتها حتى الآن

ما أجمل حوار القلب والقلم هذا يا محمد

تحياتي لك

Dr.Mohammed Gohary يقول...

حبيب قلبي محمود متشكر جدا علي زيارتك

والف شكر علي الاغنيه

انا اتفاجأت لسه فاكرها ههههههههه
غريب

تحياااتي ومتشكر يا حوده

وربنا يوفقنا ونخلص من الكليه دي بقااااااااا

Bosssssy يقول...

وهدور فى القلوب تانى ,

على فرحه وامل تانى.

قول لقلمك انت غلطان.

وعلى رأى ماما:

مين حبنا حبيناه وصار متاعنا متاعه ومين كرهنا كرهناه ويحرم علينا اجتماعه.

نصيحه من اختك اللى يبيعك بببببببببببعه بدون تردد.

l0ma يقول...

وانا راى من راى بوسى برضة اكرف البت تحبك حب البت تكرفك زى ما قلتلك زمات فى هذة اليلة الممطرة حااااالكة السواد وانا عندى قاعدة ماشية بيها طول عمرى
الى يشتريك غالى تبيع عمرك عشان تشترية والى يبيعك رخيص ما تشتريهوش ولو برخص التراب

غير معرف يقول...

لا تحزن على شئ فقدته ولا تفكر فى المفقود فتفقد الموجود واذا اردت شيئا بقوة اطلق سراحه فان عاد لك فهو ملكك الى الابد وان لم يعد فهو لم يكن لك من البدايه...

وعلى راى انيس منصور : ماساتان فى هذه الحياة ان تجد من تحبه وان لا تجد من تحبه...

Dr.Mohammed Gohary يقول...

بوسي العزيزة
شكله سلام الوداع ولا ايه؟؟

مامتك عندها حق

بس في حاجات بنتمني نعملها ومبنقدرش

تحياتي

Dr.Mohammed Gohary يقول...

لميس باشااااااااااااا
لولولوولي
ازغرط
لميس افتكرتنا يا جدعان
فينك يا بنتي
من زمان ما علقتيش علي مواضيع ليا
بس سماح
المهم ما تنقطعيش تاني
وتفضلي معانا

وابقي علقي الموضوات اللي ما قريتيهاش لو حاجه عجبتك
تحياتي يا جميل

Dr.Mohammed Gohary يقول...

ايمي العزيزة
يا ويلكم يا ويلكم

شكرا علي كلماتك

وطبعا منوراني

غير معرف يقول...

الله عليك ياعمرو ايه الروعة دى لابجد تحفة هل مازلت تشكو اثار تلك الطعنة؟ياااااااه أنت يظهر عليك كنت دايب فيها وحبيتها بجنون بس اسمحلى أقولك حاجة ومش تزعل هى مش تستاهل ده كله لانها لوكانت بتحبك بجد كانت هتستناك لاخر يوم فى عمرها وبعدين ياباشا ربنا يعوض عليك بواحدة تانية تحبك بجد واسمع يو منهم لعمرو

Dr.Mohammed Gohary يقول...

ياستي كلو بيطلع في الغسيل

وربنا يعوض

شكرا علي المجاملة

د/اجدع بنوته يقول...

رقيقه جدا كلماتك المرادى يامحمد

رائععععععععه

Dr.Mohammed Gohary يقول...

اهلا يا سمين
كلماتي المرادي بس رقيقة ؟؟؟؟؟؟؟
غريبة الحكاية دي
المفروض كل مره

ههههههههههههههههه

ورائعه كمان

شكرا يا ستي

متشكر عالمجامله وانك فكراني

اسف مازورتكيش من زمان بس النت كان فاصل وخلاص هيرجع اهوووووووووووووو